Aarhus Universitets segl

Ligeværdig deltagelse i hybridundervisning 

Kort beskrivelse

Til gruppearbejde i undervisningen, hvor der arbejdes med øvelser, oprettes et digitalt grupperum for hver gruppe. Studerende, der deltager online, har mulighed for at kalde undervisere til deres digitale grupperum, hvis de har brug for hjælp. 

Motivation

At alle studerende i praksis oplever AU Hernings værdi om ’nærhed til de studerende’. 

Læringsmål

  • At alle studerende kan deltage i undervisningen på lige fod uanset om de deltager fysisk, online, synkront eller asynkront. 

  • At de studerende hurtigt får adgang til hjælp, hvis de har udfordringer i deres gruppeøvelser. 

Udførelse

CASENS FORLØB

I plenum

Til undervisningen deltager studerende både fysisk tilstede og online  samt synkront og asynkront i et hybridt læringsrum. Her gennemgår jeg indholdet fra forberedelsen og afklarer eventuelle forståelsesspørgsmål samt uklarheder.  

  • De studerende, der deltager online, skal have deres kamera tændt samt sørge for, at lyden er god. 

  • Undervisningen optages og gøres tilgængelig i Brightspace for de studerende, der deltager asynkront. 

I grupper

De studerende arbejder i grupper på yderligere øvelser knyttet til undervisningens indhold. Jeg deltager selv i høj grad som vejleder og hjælper studerende efter behov.  

  • De studerende, der deltager online, arbejder sammen i et digitalt grupperum i Discord. Disse grupperum administreres af de studerende. 

  • I en fælles tråd kan en onlinegruppe skrive, hvis de har brug for hjælp. Jeg tilgår grupperummene via min pc og hjælper de studerende med opgaveløsningen. 

  • De grupper, der deltager asynkront udenfor undervisningssessionerne, kan ligeledes stille spørgsmål i grupperummet, som jeg vil besvarer løbende.  

Udenfor undervisningen

I den efterfølgende uge kan de studerende løbende skrive spørgsmål til underviser i grupperummet, hvis de har problemer med opgaveløsning, som jeg besvarer skriftligt. 

Erfaringer

Udbytte

  • De studerende, og særligt dem, der deltager online, har stor udbytte af at være i kontakt med mig i et digitalt grupperum. 

  • De studerende anvender i høj grad Discord i forvejen, og det er derfor nemt at komme i kontakt med dem der. 

Udfordringer

  • De asynkrone studerende, der deltager online uden for undervisningssessionen, er ikke på samme måde aktive i det digitale grupperum men bruger i stedet ofte hinanden som nærmeste hjælp. Dermed deltager de ikke i undervisningen på lige fod med de øvrige studerende.   

Gode råd til andre undervisere

  • Tilbyd de studerende muligheden for at mødes med underviser uden for normale undervisningstidspunkter, evt. en hverdagsaften. Her kan den enkelte studerende fremlægge resultater fra en øvelse og få feedback fra underviser.


Basisinformationer

Undervisers navn Per Lysgaard og Henning Slavensky 
Fakultet og institut TECH-ECE 
Uddannelse Elektronik og elektronisk energiteknologi 
Studieniveau Diplomingeniør 
Antal studerende 40
Omfang Aktivitet
Undervisningsform Holdundervisning og laboratorieundervisning
Gennemførelsestidspunkt 2015-nu

Links og materialer

Zoom

Per Lysgaard

Viceinstitutleder for Uddannelse

Kontakt

Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.