Aarhus Universitets segl

Mere tid med de studerende via flipped classroom 

Kort beskrivelse

Flipped classroom er et undervisningsformat, hvor de studerende gennemgår undervisningens faglige indhold i form af forelæsningsvideoer samt demonstrationer af statistikprogram, som de ser hjemmefra (out-of-class). Konfrontationstiden på campus (in-class) anvendes i stedet til øvelser og opgaveløsning.

Motivation

Faget er praktisk, og jeg følte, at tiden sammen med de studerende kunne bruges bedre, end at jeg bare står og snakker. Jeg ville gerne opnå, at de studerende fik meget bedre føling med materialet. 

     

Podcast: "Case: Når flipped classroom giver mere kontakt med de studerende"

"

Lavet af TREAT - Historier om undervisning og undervisningsudvikling 

Læringsmål

  • At anvende forberedelsestiden mere konstruktivt. 

  • At skabe mere tid til øvelser og diskussion i undervisningen. 

Udførelse

CASENS FORLØB

Før undervisningen

Underviser delte forelæsningerne op i mindre dele og optog dem ved hjælp af Panopto. Videoerne blev lagt ud i små bidder, som de studerende kunne se som forberedelse til timerne.  

I undervisningen

De studerende blev sat til at arbejde med konkrete øvelser med udgangspunkt i det faglige indhold, mens underviseren brugte tiden på at gå rundt mellem de studerende og hjælpe dem. De studerende sad om runde borde, så de også kunne diskutere øvelserne indbyrdes. 

Efter undervisningen

Videoerne var tilgængelige under hele forløbet, så de studerende kunne se dem de antal gange de hver især havde behov for og bruge dem som en del af eksamensforberedelsen.

RESSOURCER TIL STUDERENDE

SUPPORT TIL STUDERENDE

 Videomateriale optaget i Panopto 

Erfaringer

Udbytte

  • De studerende steg i gennemsnit 2 karakterpoint sammenlignet med de tidligere forløb.   

  • Kontakten med de studerende bliver væsentligt forbedret ift. traditionelle forelæsninger og underviseren får en bedre fornemmelse af, hvad de studerende har forstået og ikke forstået. 

Udfordringer

  • Fra år til år kan dele af videoerne genbruges, men de skal altid delvist opdateres

Gode råd til andre undervisere

  • Vær opmærksom på, at arbejdsbyrden for underviseren er fordelt anderledes i flipped classroom forløb. Forberedelsen ligger primært før kurset går i gang, og falder når undervisningen er startet.


Basisinformationer

Undervisers navn Jesper Wulff
Fakultet og institut BSS
Uddannelse Økonomi
Studieniveau Bachelor
Kursus Buisness Data Collection
Antal studerende 65
Omfang Forløb
Undervisningsform Holdundervisning

Kontakt

Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.