Flipped classroom er et undervisningsformat, hvor de studerende gennemgår undervisningens faglige indhold i form af forelæsningsvideoer samt demonstrationer af statistikprogram, som de ser hjemmefra (out-of-class). Konfrontationstiden på campus (in-class) anvendes i stedet til øvelser og opgaveløsning.
Faget er praktisk, og jeg følte, at tiden sammen med de studerende kunne bruges bedre, end at jeg bare står og snakker. Jeg ville gerne opnå, at de studerende fik meget bedre føling med materialet.
Lavet af TREAT - Historier om undervisning og undervisningsudvikling
At anvende forberedelsestiden mere konstruktivt.
At skabe mere tid til øvelser og diskussion i undervisningen.
CASENS FORLØB | |||
Før undervisningen | Underviser delte forelæsningerne op i mindre dele og optog dem ved hjælp af Panopto. Videoerne blev lagt ud i små bidder, som de studerende kunne se som forberedelse til timerne. | ||
I undervisningen | De studerende blev sat til at arbejde med konkrete øvelser med udgangspunkt i det faglige indhold, mens underviseren brugte tiden på at gå rundt mellem de studerende og hjælpe dem. De studerende sad om runde borde, så de også kunne diskutere øvelserne indbyrdes. | ||
Efter undervisningen | Videoerne var tilgængelige under hele forløbet, så de studerende kunne se dem de antal gange de hver især havde behov for og bruge dem som en del af eksamensforberedelsen. |
RESSOURCER TIL STUDERENDE | SUPPORT TIL STUDERENDE |
Videomateriale optaget i Panopto |
De studerende steg i gennemsnit 2 karakterpoint sammenlignet med de tidligere forløb.
Kontakten med de studerende bliver væsentligt forbedret ift. traditionelle forelæsninger og underviseren får en bedre fornemmelse af, hvad de studerende har forstået og ikke forstået.
Vær opmærksom på, at arbejdsbyrden for underviseren er fordelt anderledes i flipped classroom forløb. Forberedelsen ligger primært før kurset går i gang, og falder når undervisningen er startet.
Undervisers navn | Jesper Wulff |
Fakultet og institut | BSS |
Uddannelse | Økonomi |
Studieniveau | Bachelor |
Kursus | Buisness Data Collection |
Antal studerende | 65 |
Omfang | Forløb |
Undervisningsform | Holdundervisning |
Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.