Gennem semesteret holder studerende gruppevis oplæg om faglige emner i undervisningen. OneDrive i Office 365 bruges som platform for gruppernes produktion og deling af slides, samt organisering af, hvem der fremlægger og giver feedback hvornår.
De studerende samarbejder om at udarbejde slides og de giver gruppevis peer-feedback i produktionsfasen. Oplæg og peer-feedbacken sker således mellem undervisningsgangene og forud for gruppernes plenumpræsentation i undervisningen.
Den grundlæggende didaktiske idé er, at man lærer ved at gøre, og derfor bruger vi heller ikke faste skabeloner for, hvordan en fremlæggelse skal opbygges. I løbet af semesteret eksperimenterer grupperne sig frem, og alle på kurset bliver gradvist bedre til at vurdere, hvornår en præsentation og en analyse fungerer godt.
Derudover forsøger fremgangsmåden at vise de studerende, at de kan lære af hinanden. De studerende øver både at udarbejde og holde oplæg, men feedbackgruppen øver også at give feedback undervejs i en anden gruppes produktionsfase. Derudover bliver selve produktions- og idéudviklingsfasen synlig og tilgængelig for hele holdet.
Formålet er at styrke de studerendes analytiske styrke ift., hvordan et digitalt design fungerer. De studerende skal:
a) Før undervisningen udarbejder studiegruppen, der skal holde oplæg til undervisningen nogle slides, som får peer-feedback fra en anden gruppe inden fremlæggelsen – typisk enten ved at assistentgruppen ser slides igennem eller gennem en prøvefremlæggelse i Zoom.
b) I undervisningen fremlægger studiegruppen for underviser og de øvrige deltagere på kurset, hvorefter de modtager yderligere feedback og spørgsmål. Den gruppe, der har givet peer feedback, udarbejder derefter et referat af diskussionen. Dette referat anbringes i mappen i OneDrive.
OneDrive i Office 365 anvendes som en fælles platform, hvor de studerende kan følge med i hinandens arbejdsprocesser og give hinanden peer-feedback. De deler deres produktion og slides, som de skal bruge til deres fremlæggelser i undervisningen, i OneDrive, så alle kan tilgå dem. De organiserer deres roller (fremlæggelse, feedback) via et fælles dokument, og de skriver referater af deres holddiskussioner i et fælles dokument. Selve peer feedbacken leveres gennem forskellige teknologier, fx ved at kommentere direkte på slides i OneDrive, via Zoom-møde, eller ansigt til ansigt.
Hovedparten af de studerende fandt det udbytterigt at give peer-feedback (være assistentgruppe). De nævner bl.a:
Hovedparten af de studerende fandt det også udbytterigt at modtage feedback på deres slides og præsentation (være fremlægger-gruppe). De nævner bla:
De studerende oplevede ikke tekniske udfordringer, bortset fra at OneDrive fungerede langsommere end Google Drive, som flere er vant til at anvende i deres studiearbejde.