De studerende organiserer et seminar med udgangspunkt i udviklingen af deres individuelle opgaver. Underviser beskriver en række benspænd, som skal opfyldes i afviklingen af seminaret.
At give plads til at de studerende selv definerer og udfolder deres fagligheder. Jeg får et indblik i, hvad de ser som værdifuld vidensudveksling.
CASENS FORLØB | |||
Planlægning af seminaret (1,5 time) | Plenum (30 minutter)
Grupper (1 time) I grupper eller i studenterstyret plenum hvis det er et lille hold på under 10 personer:
| ||
Afholdelse af seminaret (2 timer og 45 minutter) | Inden for tidsrummet afvikler de studerende følgende aktiviteter, som lever op til benspændene:
| ||
Refleksion over udbytte og læring (30 minutter) | Plenum i efterfølgende undervisningsgang:
|
RESSOURCER TIL STUDERENDE | SUPPORT TIL STUDERENDE |
|
|
Stor følelse af ejerskab.
Træning af selvstændighed.
Øget tryghed i at løse åbne opgaver.
Kreative og overraskende løsninger på benspænd
Produktive refleksioner om hvordan en øvelse kan styrke læringen (eller ramme ved siden af og hvorfor).
De studerende fik et andet spillerum, da underviser slap styringen inden for de fastsatte rammer. Studerende som ellers ikke var fremtrædende fik mulighed for at bidrage på andre måder og få nye roller i fællesskabet.
De studerende satte stor pris på hinandens feedback. Dette støttede også op om deres faglige fællesskabsfølelse.
Holdstørrelse. Hvis holdet er stort kan det blive nødvendigt at dele det op i to studentergrupper og afvikle to seminardage eller holde gruppeoplæg i stedet for individuelle oplæg.
Underviserrolle. Hvis holdet træffer for hurtige eller ureflekterede valg i forhold til seminarets struktur og indhold, kan det være nødvendigt at hjælpe de studrende med at fastholde udviklingen af idéer i selve gruppediskussionen. Det kræver at man stiller spørgsmål til deres beslutninger eller udfordrer deres valg – dog uden at man kommer med svarene på, hvad de skal gøre.
Det er vigtigt at holde opgaven åben, så de studerende selv udforsker mulighederne for, hvad man kunne gøre.
Vær til stede når de studerende på timen diskuterer, hvordan de skal planlægge og afholde seminaret, men bland dig ikke for meget. Hvis du vil tilføje kommentarer, så gør det til sidst, når de er kommet så langt som muligt i processen.
Undervisers rolle skal gerne være noget andet end bare at give feedback på oplæg undervejs i seminaret, da det hurtigt kommer til at tage opmærksomheden og vippe balancen i rummet på bekostning af de studerendes bidrag.
Husk at samle op efterfølgende for at reflektere over, hvad seminaret har givet af læring og erfaringer for den enkelte.
Undervisers navn | Lisbet Tarp |
Fakultet og institut | Arts, Kultur og Kommunikation |
Uddannelse | Kunsthistorie |
Studieniveau | Første semester, kandidaten |
Kursus | Kunsthistorisk tema |
Omfang | Session |
Undervisningsform | Holdundervisning |
Gennemførelsestidspunkt | Efterår 2022 |
Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.