Mange studerende bruger ikke de faglige mål, som er opstillet for kurset, aktivt, når de skal forberede sig til undervisningen og eksamen. Dette skyldes, at mange finder de faglige mål abstrakte og svære at forstå. Underviseren kan hjælpe de studerende til at forstå indholdet i de faglige mål ved at gøre det til genstand for undervisningen.
Aktiviteten er en jigsaw-øvelse, hvor de studerende arbejder i to forskellige grupper i løbet af øvelsen. Først en hovedgruppe, som diskuterer en opgave. Dernæst en ekspertgruppe, som består af ét medlem fra hver hovedgruppe, som skal arbejde med en opgave, hvis løsning afhænger af input fra de forskellige hovedgruppers repræsentanter.
Formålet er, at de studerende får viden om det konkrete indhold i de faglige mål på kurset ved at diskutere dem i grupper og i plenum. De fleste studerende finder de faglige mål abstrakte og aktiviteten giver mulighed for konkretisering. Aktiviteten kan bruges på alle fag, fx som introduktion til faget i den første undervisningsgang. Med denne 20-30 minutters aktivitet får de studerende mulighed for at forstå de faglige mål bedre og herefter bruge dem aktivt i deres forberedelse til undervisningen og eksamen.
I en interviewundersøgelse, der bl.a. har fokus på, hvorvidt aktivitetens formål er nået, siger størstedelen af de studerende, at de oplever aktiviteten som vigtig for deres forståelse af de faglige mål. De udtrykker, at de har behov for, at de faglige mål får en sådan indgående behandling, og at en gennemgang af de faglige mål som bullets på et PowerPoint-slide ikke er tilstrækkelig. At diskutere de faglige mål med de medstuderende opfatter de studerende som en mulighed for at få flere nuancer på de forskellige begreber i de faglige mål. At høre underviserens svar på spørgsmål tillægger de studerende også værdi, fordi underviseren kan forklare, hvad ord i de faglige mål betyder i det specifikke fags kontekst.
Det er vigtigt at bruge undervisningstid på de faglige mål, men man skal passe på med at bruge for meget tid på dem, da det kan ødelægge studieglæden hos en stor gruppe studerende. Fokus på de faglige mål skal give de studerende forståelse og tryghed, men kommer der for meget fokus på faglige mål, så vil en del studerende reagere negativt, idet de får en opfattelse af, at alt i undervisningen drejer sig om eksamen. For at afviklingen af øvelsen kan blive så smidig som mulig, er det som nævnt en god idé at printe hvert fagligt mål på hvert sit stykke papir i hver sin farve. Medlemmerne i hhv. hoved- og ekspertgrupperne kan således nemmere finde hinanden.
I de faglige mål for kurset står der, at den studerende efter gennemførelse af modulet vil have: