Studerende inddeles i grupper ud fra deres personprofiler og skal udarbejde et semesterprojekt, hvor de skal løse en problemstilling i samarbejde med en virksomhed. Undervejs i forløbet får grupperne en teamcoaching ud fra deres personprofiler og selvvalgte områder, som de gerne vil coaches på.
Vejledere oplever, at grupperne bedre kan samarbejde og har større fremdrift efter teamcoaching. De studerende oplever forståelse for hinanden både på personligt og arbejdsmæssigt plan, hvilket gør, at de undgår samarbejdsproblemer, fx at de bliver sure på hinanden pga. misforståelser og dårlig kommunikation.
CASENS FORLØB | |||
Udfyldelse af personprofil og dannelse af grupper | De studerende udfylder personprofilen den første uge af deres uddannelse. Hovedtrækkene fra profilerne bruges til dannelse af projektgrupper på 1. semester, så forskellige typer fordeles i grupperne. | ||
Oplæg om personprofiler | Der afholdes et oplæg om forståelsen af personprofiler. | ||
Rollefordeling | De bliver bedt om at udpege en proces- og projektleder i deres projektgruppe. Denne rolle går på tur i løbet af semesteret. | ||
Projektforløb med virksomhed | De studerende skal samarbejde med virksomheder og løser en problemstilling gennem projektforløbet. Her er det vigtigt med en professionel tilgang til at kontakte virksomheder, afstemme forventninger og kravspecifikation samt løbende kommunikation med virksomheden. | ||
Teamcoaching midt i projektforløbet | Projektgrupperne indgår i teamcoaching, der tager udgangspunkt i de studerendes profiler. Underviseren, der fungerer som teamcoach og er akkrediteret i Insights Discovery, spørger ind til hvordan og hvorfor samarbejdet fungerer, samt hvem, der løser hvilke opgaver i projektet og hvorfor.
| ||
Procesrapport | De studerende arbejder videre og skriver en procesrapport ved slutningen af semesteret. |
RESSOURCER TIL STUDERENDE | SUPPORT TIL STUDERENDE |
|
|
De studerende får samarbejdskompetencer gennem indblik i deres egen person og samarbejdet i projektgruppen. Ved teamcoaching lærer de studerende at tale om det, der kan være svært, så problemer løses ved fælles hjælp.
Vejledere oplever grupper med bedre samarbejde og fremdrift efter teamcoaching.
De studerende får ros i deres ingeniørpraktik for deres kompetencer til at tale om det, der er svært og løse konflikter.
Undervisers navn | Uddannelsesansvarlig Christina Munk har bidraget med de to eksempler på vegne af underviserne |
Fakultet og institut | Technical Sciences, Institut for Mekanik og Produktion |
Uddannelse | Diplomingeniøruddannelsen i maskinteknik |
Studieniveau | Professionsbachelorer |
Kursus | 1. semester: Projektarbejde for ingeniører 2. semester: Materialer, processer og konstruktionsvalg |
Antal studerende | 130 |
Omfang | Forløb |
Undervisningsform | Vejledning |
Gennemførelsestidspunkt | Efterår 2023 |
Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.