Aarhus Universitets segl

Teamcoaching af semesterprojektgrupper 

Kort beskrivelse

Studerende inddeles i grupper ud fra deres personprofiler og skal udarbejde et semesterprojekt, hvor de skal løse en problemstilling i samarbejde med en virksomhed. Undervejs i forløbet får grupperne en teamcoaching ud fra deres personprofiler og selvvalgte områder, som de gerne vil coaches på. 

Motivation

Vejledere oplever, at grupperne bedre kan samarbejde og har større fremdrift efter teamcoaching. De studerende oplever forståelse for hinanden både på personligt og arbejdsmæssigt plan, hvilket gør, at de undgår samarbejdsproblemer, fx at de bliver sure på hinanden pga. misforståelser og dårlig kommunikation. 

      

Udførelse

CASENS FORLØB

Udfyldelse af personprofil og dannelse af grupper

De studerende udfylder personprofilen den første uge af deres uddannelse. Hovedtrækkene fra profilerne bruges til dannelse af projektgrupper på 1. semester, så forskellige typer fordeles i grupperne.

Oplæg om personprofiler

Der afholdes et oplæg om forståelsen af personprofiler. 

Rollefordeling

De bliver bedt om at udpege en proces- og projektleder i deres projektgruppe. Denne rolle går på tur i løbet af semesteret.

Projektforløb med virksomhed

De studerende skal samarbejde med virksomheder og løser en problemstilling gennem projektforløbet. Her er det vigtigt med en professionel tilgang til at kontakte virksomheder, afstemme forventninger og kravspecifikation samt løbende kommunikation med virksomheden. 

Teamcoaching midt i projektforløbet

Projektgrupperne indgår i teamcoaching, der tager udgangspunkt i de studerendes profiler. Underviseren, der fungerer som teamcoach og er akkrediteret i Insights Discovery, spørger ind til hvordan og hvorfor samarbejdet fungerer, samt hvem, der løser hvilke opgaver i projektet og hvorfor.  

  • De studerende har forud for teamcoachingen valgt 3 områder, som de synes går godt og 3 områder, som de gerne vil coaches på (ud fra et værktøj til coaching af grupper, som de har fået udleveret).

  • Underviser faciliterer en snak omkring de valgte områder og udfordrer gruppen på at forstå deres interne samspil. Underviseren spørger ind til samarbejdet ud fra de valg som gruppen har gjort, viden om deres personprofiler og general viden om projektarbejde. 

Procesrapport

De studerende arbejder videre og skriver en procesrapport ved slutningen af semesteret. 

RESSOURCER TIL STUDERENDE

SUPPORT TIL STUDERENDE

  • Teamcoaching med underviser, der varer 1-1½ time 

Læringsmål

De studerende får samarbejdskompetencer gennem indblik i deres egen person og samarbejdet i projektgruppen. Ved teamcoaching lærer de studerende at tale om det, der kan være svært, så problemer løses ved fælles hjælp. 

Erfaringer

Udbytte

  • Vejledere oplever grupper med bedre samarbejde og fremdrift efter teamcoaching.  

  • De studerende får ros i deres ingeniørpraktik for deres kompetencer til at tale om det, der er svært og løse konflikter. 

Gode råd til andre undervisere

  • For at få godt udbytte af teamcoachingen, er det en fordel, at der er undervisere på diplomingeniørstudierne, der er c Insights Discovery® – Vores flagskib og udgangspunkt for alt. 

Aktiviteter

    Praksiseksempler


      Basisinformationer

      Undervisers navn Uddannelsesansvarlig Christina Munk har bidraget med de to eksempler på vegne af underviserne
      Fakultet og institut Technical Sciences, Institut for Mekanik og Produktion 
      Uddannelse Diplomingeniøruddannelsen i maskinteknik 
      Studieniveau Professionsbachelorer 
      Kursus

      1. semester: Projektarbejde for ingeniører 

      2. semester: Materialer, processer og konstruktionsvalg 

      Antal studerende 130
      Omfang Forløb
      Undervisningsform Vejledning
      Gennemførelsestidspunkt Efterår 2023

      Christina Munk

      Uddannelsesansvarlig diploming., lektor

      Kontakt

      Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.