Aarhus Universitets segl

Træning af faglige læsemåder

Kort beskrivelse

Studerende arbejder med forskellige måder at læse en tekst på. Målet er, at de studerende trænes i at læse tekster ud fra en historievidenskabelig arbejdsmåde og dermed udvikler historievidenskabelige færdigheder. De studerende har forud for undervisningen arbejdet med notatteknik i forbindelse med læsning af historiske baggrundstekster.

Motivation

Læsebelastningen for de studerende er stor. Det er derfor nødvendigt, at de udvikler læsestrategiske færdigheder, som er en central historiefaglig færdighed.

      

Udførelse

CASENS FORLØB

Studerendes forberedelse

Holdet opdeles i forskellige læsegrupper, som tager noter til den samme tekst, men på tre forskellige fagligt relevante måder:

  • Gruppe 1: Gennemgår teksten med fokus på det historiske-empiriske indhold i teksten.  

    • Vigtige begivenheder, datoer og aktører i samtiden. 

    • Øvrige udviklinger for det historiske hændelsesforløb. 

  • Gruppe 2: Tekstens og forfatterens overordnede argument og fortolkning af det historiske hændelsesforløb.  

    • Hvordan formidler forfatteren det historiske hændelsesforløb?  

    • Hvem er heltene og skurkene i fremstillingen? 

  • Gruppe 3: Teksten historiefaglige kvalitet. 

    • Hvilke typer materialer dokumenterer forfatteren fremstillingen på? 

    • Er der materiale, som forfatteren har fravalgt? 

Til undervisningen:

Teksterne gennemgås af grupperne på plenum med udgangspunkt i de tre forskellige fokus. 

RESSOURCER TIL STUDERENDE

SUPPORT TIL STUDERENDE

De studerende får læsespørgsmål, der retter sig mod tre forskellige historiefagligt relevante måder at læse tekster på.

Læringsmål

  • Anvende forskellige historievidenskabeligt relevante læsemåder

Erfaringer

Udbytte:

  • De studerende oplevede at udvikle en fagidentitet som historikere. 

  • Ved at have hver sit fokusområde ved gennemlæsning af teksterne oplever de studerende ikke at blive overbelastet ved læsningen af af det faglige indhold.   

Aktiviteter

    Praksiseksempler

      Forløb


      Basisinformationer

      Undervisers navn Karen Gram-Skjoldager 
      Fakultet og institut Arts, Institut for Kultur og Samfund
      Uddannelse Historie
      Studieniveau 3. semester
      Kursus Kildenært emne
      Antal studerende 25 studerende
      Omfang Aktivitet i undervisningen
      Undervisningsform Holdundervisning 
      Primær aktivitetstype Information, viden, undersøge og analyse

      Kontakt

      Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.