Studerende arbejder med forskellige måder at læse en tekst på. Målet er, at de studerende trænes i at læse tekster ud fra en historievidenskabelig arbejdsmåde og dermed udvikler historievidenskabelige færdigheder. De studerende har forud for undervisningen arbejdet med notatteknik i forbindelse med læsning af historiske baggrundstekster.
Læsebelastningen for de studerende er stor. Det er derfor nødvendigt, at de udvikler læsestrategiske færdigheder, som er en central historiefaglig færdighed.
CASENS FORLØB | |||
Studerendes forberedelse | Holdet opdeles i forskellige læsegrupper, som tager noter til den samme tekst, men på tre forskellige fagligt relevante måder:
| ||
Til undervisningen: | Teksterne gennemgås af grupperne på plenum med udgangspunkt i de tre forskellige fokus. |
RESSOURCER TIL STUDERENDE | SUPPORT TIL STUDERENDE |
De studerende får læsespørgsmål, der retter sig mod tre forskellige historiefagligt relevante måder at læse tekster på. |
De studerende oplevede at udvikle en fagidentitet som historikere.
Ved at have hver sit fokusområde ved gennemlæsning af teksterne oplever de studerende ikke at blive overbelastet ved læsningen af af det faglige indhold.
Undervisers navn | Karen Gram-Skjoldager |
Fakultet og institut | Arts, Institut for Kultur og Samfund |
Uddannelse | Historie |
Studieniveau | 3. semester |
Kursus | Kildenært emne |
Antal studerende | 25 studerende |
Omfang | Aktivitet i undervisningen |
Undervisningsform | Holdundervisning |
Primær aktivitetstype | Information, viden, undersøge og analyse |
Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.