Aarhus Universitets segl

Træning af personlige færdigheder med virtual reality 

Kort beskrivelse

Studerende brugte virtual reality (VR) programmet, Bodyswaps, til at lære om teamdynamik og træne personlige færdigheder. I programmet skulle en studerende gennemgå scenarier, tale med virtuelle avatarer og træffe beslutninger forhold til at forstå og løse konflikter. De modtog feedback på deres adfærd og så derefter se en optagelse af deres egen adfærd fra modtagerens perspektiv. 

Motivation

  1. Aktiviteten foregår i en 6-timers holdundervisning om teamdynamik, hvilket er en relativt lang dag. Aktiviteten er en måde at variere undervisningen på en sjov og engagerende måde ved at lade de studerende gennemgå scenarier relateret til kommunikation, konfliktløsning og meget mere. 

  1. Det er et sikkert og repetitivt miljø for de studerende at lære bløde færdigheder på en anden måde, end de er vant til.

Læringsmål

  • At bidrage til at lære om teamdynamik i projektledelse. 

  • De studerende er i stand til at se deres egne handlinger fra den modtagende persons perspektiv. 

  • At engagere de studerende i emnet på en sjov og motiverende måde.

Udførelse

CASENS FORLØB

Individuel

(2 timer)

  1. Hver studerende fik udleveret et headset og vist, hvordan man starter applikationen. 

  1. I VR gennemgik de studerende forskellige scenarier:  

    1. Udforske og forstå en konflikt.

    2. Arbejde med virtuelle karakterer og løse konflikter ved at vælge handlinger og besvare multiple choice-spørgsmål.

    3. Opsummere problemfeltet og foreslå løsninger ved at kommunikere med de virtuelle karakterer efterfulgt med efterfølgende feedback på handlinger.

    4. Aktiviteten gentages og de studerende kan se deres forbedringer.

Foto: Lasse Lui Frandsen

RESSOURCER TIL STUDERENDE

SUPPORT TIL STUDERENDE

Et headset til hver studerende. Sørg for, at det er testet og opladet. 

Inden aktiviteten havde de studerende modtaget teoretisk undervisning i teamdynamik i projektledelse. 

Erfaringer

Udbytte

  • De studerende nød aktiviteten, som de fandt spændende og sjov. Nogle nævnte oplevelsen af at kunne bruge nogle af den information, de havde lært tidligere samme dag i mere praktiske omgivelser.

  • Aktiviteten fungerede godt som en gulerod, da de studerende vidste, at de sidste 1-2 timer var dedikeret til VR, hvilket fik den første del af undervisningen til at køre lidt bedre.

Udfordringer

  • De studerende skulle tale under aktiviteten. De kunne dog høre andre studerende tale på samme tid, hvilket virkede distraherende og gjorde nogle lidt selvbevidste. Derfor vil støjreducerende hovedtelefoner være at foretrække.

Gode råd til andre undervisere

  • Overvej grunden til at inkludere VR i undervisningen. Er det for at engagere og motivere de studerende, er det for at inddrage et emne eller en undervisningsmetode, der ellers ikke er mulig?  

  • Gør ikke undervisningsaktiviteten for lang. VR fører til en højere kognitiv belastning end andre medier, og headsettet er ikke behageligt at have på for længe. Hvis de studerende har brug for at bære et headset i mere end 45 minutter, skal du overveje, hvilket headset det er, og om det er ekstraudstyr og gøre det bedre (f.eks. Elite-hovedremmen til Oculus Quest 2). 


Basisinformationer

Undervisers navn Lasse Lui Frandsen; Konstantinos Koumaditis 
Fakultet og institut Institut for Forretningsudvikling og Teknologi, AU BSS  
Uddannelse Teknologibaseret forretningsudvikling  
Studieniveau Kandidat
Kursus Engineering Project Management
Antal studerende 15
Undervisningsform Holdundervisning
Gennemførelsestidspunkt F23

Links og materialer


Kontakt

Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.