Studerende på et forløb om vejledning bruger chatbots til at simulere en samtale mellem gymnasieleven ‘Karla’, der har højt fravær, og hendes studievejleder. I simuleringen påtager chatbotten sig rollen som ‘Karla’ som de studerende indgår i dialog med. I aktiviteten trænes de studerendes vejledningsfærdigheder og reflekterer over chatbottens potentiale som øverum.
Med udbredelsen af GAI er der behov for, at de studerende introduceres til, hvordan GAI påvirker og kan anvendes i vejledningssammenhænge. I undervisningen forsøger vi at præsentere dette felt på en aktiverende måde, hvor de studerende får mulighed for selv at afprøve chatbots og diskutere deres potentiale i vejledningssimulationer. Vi ønsker desuden at skærpe de studerendes opmærksomhed på betydningen af, at kropssprog og andre nonverbale signaler er fraværende i skriftlige vejledningsformer, som for eksempel e-vejledning. Endelig vil vi gerne skabe et rum, hvor de studerende kan dele deres individuelle erfaringer og reflektere over dem i en fælles dialog, hvilket understøtter en kollektiv læringsproces.
Formålet med aktiviteten er, at de studerende:
introduceres til, hvordan man kan træne sine vejledningsfærdigheder gennem simulerede vejledningssamtaler med en chatbot
får en forståelse af, hvordan deres respons får konsekvenser for, hvordan den simulerede vejledningssamtale udfolder sig (betydningen af kontekst/prompt)
får mulighed for at træne rollen som observatør af en vejledningsamtale
opøver en kritisk refleksivitet i forhold til vejledningssimulationer med chatbots og læringsudbyttet heraf
får mulighed for at diskutere en fælles erfaring med at træne vejledningsfærdigheder i en simuleret intertaktion med en chatbot med hinanden
CASENS FORLØB | |||
Plenum | Indledende forlæsning (90 min). Før aktiviteten introduceres de studerende til feltet GAI og vejledning med forlæsning og kort diskussion. | ||
Plenum | Introduktion til aktiviteten (8 min). De studerende vises et et eksempel på en simuleret vejledningssamtale med en chatbot. De får desuden forklaret, hvor på Brightspace de kan finde prompts og trin-for-trin beskrivelse af aktiviteten. | ||
Grupper | Udførelse af aktiviteten (12 min). De studerende inddeles i grupper á tre. En studerende påtager sig rollen som studievejleder, mens de to andre agerer medvejledere og observerer samtidig hvordan interaktionen udfolder sig.
| ||
Grupper | Opfølgende refleksion (10 min). Efter aktiviteten med chatbotten reflekterer de studerende i de samme grupper ud fra følgende refleksionsspørgsmål:
| ||
Plenum | Afsluttende opsamling (7 min). Fælles diskussion af de studerendes oplevelser og erfaringer. |
RESSOURCER TIL STUDERENDE | SUPPORT TIL STUDERENDE |
|
|
De studerende fik alle afprøvet at simulere en vejledningssamtale med en chatbot, hvilket ingen af dem havde prøvet før. De blev opmærksomme på betydningen af den kontekst, prompten sætter for udviklingen af dialogen, og så ligheder mellem dette og betydningen af at arbejde med kontekst i vejledningssamtaler.
At vejlederens spørgsmål er styrende for, hvordan en vejledningssamtale kan udfolde sig, er en grundlæggede pointe i vejledningsfeltet, og dette fik de studerende en ny måde at erfare på.
De studerende fik mulighed for sammen at reflektere over, hvorfor de undervejs spurgte/svarede som de gjorde, og hvilke andere muligheder, de kunne have forfulgt.
De blev opmærksomme på betydningen af kropssprog i fysiske vejledningssamtaler gennem fraværet heraf i chatbotsimuleringen.
De fik også lejlighed til at diskutere deres forskellige oplevelser og dermed få flere perspektiver på at arbejde med chatbots på denne måde.
De problemer, studerende kan give udtryk for under aktiviteten, kan ofte løftes op til at diskutere relevante vejledningsfaglige problemstillinger. Fx hvad man gør/det fortæller en som vejlederen, hvis vejledte svarer “skævt”, gentager meget, bruger mange eller få ord, giver udtryk for følelser eller ikke giver udtryk for følelser etc.
Undervisers navn | Helle Merete Nordentoft og Tine Wirenfeldt Jensen |
Fakultet og institut | DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Uddannelsesvidenskab, Emdrup |
Uddannelse | Uddannelsesvidenskab |
Studieniveau | Fag på kandidatuddannelse |
Kursus | Vejledning som institutionel og pædagogisk praksis |
Antal studerende | 20 |
Undervisningsform | Holdundervisning |
Gennemførelsestidspunkt | E2024 |
Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.