Aarhus Universitets segl

Træning af vejledningsfærdigheder med chatbots

Kort beskrivelse

Studerende på et forløb om vejledning bruger chatbots til at simulere en samtale mellem gymnasieleven ‘Karla’, der har højt fravær, og hendes studievejleder. I simuleringen påtager chatbotten sig rollen som ‘Karla’ som de studerende indgår i dialog med. I aktiviteten trænes de studerendes vejledningsfærdigheder og reflekterer over chatbottens potentiale som øverum.

Motivation

Med udbredelsen af GAI er der behov for, at de studerende introduceres til, hvordan GAI påvirker og kan anvendes i vejledningssammenhænge. I undervisningen forsøger vi at præsentere dette felt på en aktiverende måde, hvor de studerende får mulighed for selv at afprøve chatbots og diskutere deres potentiale i vejledningssimulationer. Vi ønsker desuden at skærpe de studerendes opmærksomhed på betydningen af, at kropssprog og andre nonverbale signaler er fraværende i skriftlige vejledningsformer, som for eksempel e-vejledning. Endelig vil vi gerne skabe et rum, hvor de studerende kan dele deres individuelle erfaringer og reflektere over dem i en fælles dialog, hvilket understøtter en kollektiv læringsproces. 

Læringsmål

Formålet med aktiviteten er, at de studerende:

  • introduceres til, hvordan man kan træne sine vejledningsfærdigheder gennem simulerede vejledningssamtaler med en chatbot

  • får en forståelse af, hvordan deres respons får konsekvenser for, hvordan den simulerede vejledningssamtale udfolder sig (betydningen af kontekst/prompt)

  • får mulighed for at træne rollen som observatør af en vejledningsamtale

  • opøver en kritisk refleksivitet i forhold til vejledningssimulationer med chatbots og læringsudbyttet heraf

  • får mulighed for at diskutere en fælles erfaring med at træne vejledningsfærdigheder i en simuleret intertaktion med en chatbot med hinanden

Udførelse

CASENS FORLØB

Plenum

Indledende forlæsning (90 min). Før aktiviteten introduceres de studerende til feltet GAI og vejledning med forlæsning og kort diskussion.

Plenum

Introduktion til aktiviteten (8 min). De studerende vises et et eksempel på en simuleret vejledningssamtale med en chatbot. De får desuden forklaret, hvor på Brightspace de kan finde prompts og trin-for-trin beskrivelse af aktiviteten.

Grupper

Udførelse af aktiviteten (12 min). De studerende inddeles i grupper á tre. En studerende påtager sig rollen som studievejleder, mens de to andre agerer medvejledere og observerer samtidig hvordan interaktionen udfolder sig.  

  • De studerende må selv vælge, hvilken chatbot de vil anvende til aktiviteten, men præsenteres for AUs tilbud om gratis adgang til Microsoft Copilot. 

  • Følgende prompt skal anvendes: "Du hedder Karla og er 17 år og du går på gymnasiet. Du har alt for meget fravær på din gymnasie-uddannelse og du skal til samtale med en studievejleder om dit fravær. Du har et møde med en studievejleder, som vil prøve at hjælpe dig. Du er nervøs og usikker på, hvordan samtalen bliver. Du er Karla og du starter med at stille et spørgsmål til vejlederen. Afvent respons."

Grupper

Opfølgende refleksion (10 min). Efter aktiviteten med chatbotten reflekterer de studerende i de samme grupper ud fra følgende refleksionsspørgsmål: 

  • Beskriv jeres oplevelse af at bruge chatbotten som "øverum" som vejleder. 

  • Hvilke potentialer og udfordringer ser I ved at bruge chatbots som "øverum", det kan være både i rollen som vejleder og vejledte? 

  • Gør det nogen forskel, om man laver en øvelse som denne alene med chatbotten eller sammen i en gruppe, som I lige har gjort? 

Plenum

Afsluttende opsamling (7 min). Fælles diskussion af de studerendes oplevelser og erfaringer.

RESSOURCER TIL STUDERENDE

SUPPORT TIL STUDERENDE

  • Eksempel på simuleret vejledningssamtale med en chatbot

  • De havde læst følgende artikel, der også indeholdt eksempler på simulerede vejledningssamtaler: 

    • Maurya, R. K. (2023). A qualitative content analysis of ChatGPT's client simulation role‐play for practising counselling skills. Counselling and Psychotherapy Research

  • Forelæsning om feltet GAI og vejledning og fælles diskussion. 

  • Eksempler på simuleret vejledningssamtale på slides. 

  • Beskrivelse af aktivitet inkl. prompt og refleksionsspørgsmål til gruppediskussion. 

Erfaringer

Udbytte

  • De studerende fik alle afprøvet at simulere en vejledningssamtale med en chatbot, hvilket ingen af dem havde prøvet før. De blev opmærksomme på betydningen af den kontekst, prompten sætter for udviklingen af dialogen, og så ligheder mellem dette og betydningen af at arbejde med kontekst i vejledningssamtaler.

  • At vejlederens spørgsmål er styrende for, hvordan en vejledningssamtale kan udfolde sig, er en grundlæggede pointe i vejledningsfeltet, og dette fik de studerende en ny måde at erfare på.

  • De studerende fik mulighed for sammen at reflektere over, hvorfor de undervejs spurgte/svarede som de gjorde, og hvilke andere muligheder, de kunne have forfulgt.

  • De blev opmærksomme på betydningen af kropssprog i fysiske vejledningssamtaler gennem fraværet heraf i chatbotsimuleringen.

  • De fik også lejlighed til at diskutere deres forskellige oplevelser og dermed få flere perspektiver på at arbejde med chatbots på denne måde.

Udfordringer

  • Nogle studerende oplevede den simulerede vejledningsinteraktion som “urealistisk”, fordi chatbotten fx svarede for formfuldent i forhold til at skulle agere en gymnasieelev. Det gav anledning til at diskutere, om udbyttet af øvelsen afhang af en oplevelse af autenticitet eller ej, og om hvordan man evt. kunne prompte chatbotten til bedre at spille den rolle, man havde i tankerne.

Gode råd til andre undervisere

  • De problemer, studerende kan give udtryk for under aktiviteten, kan ofte løftes op til at diskutere relevante vejledningsfaglige problemstillinger. Fx hvad man gør/det fortæller en som vejlederen, hvis vejledte svarer “skævt”, gentager meget, bruger mange eller få ord, giver udtryk for følelser eller ikke giver udtryk for følelser etc.


Basisinformationer

Undervisers navn Helle Merete Nordentoft og Tine Wirenfeldt Jensen
Fakultet og institut DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse,  Uddannelsesvidenskab, Emdrup
Uddannelse Uddannelsesvidenskab
Studieniveau Fag på kandidatuddannelse
Kursus Vejledning som institutionel og pædagogisk praksis
Antal studerende 20
Undervisningsform Holdundervisning
Gennemførelsestidspunkt E2024

Kontakt

Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.