Kurset handler om at introducere teorier om socialisering og individualisering og udvikle de studerendes evne til at analysere forhold, der angår opdragelse og uddannelse. Derudover skal kurset bidrage til at udvikle de studerendes forskningsmæssige kompetencer i arbejdet med teori og empiri.
Formålet med studenter-surveyen er at arbejde med de studerendes metakognition. Altså deres tanker om, hvordan de tænker. Mit ønske var at lave en undervisning, som udfordrer de studerendes forforståelse, således at undervisningen ikke blot lægger sig i forlængelse af den forståelse, som de studerende har med fra deres praksis, men bidrager til at gøre denne forståelse mere kritisk, teoretisk og videnskabelig.
Først udfærdiger jeg en kort survey med spørgsmålene:
Dernæst udleverer jeg surveyen på den undervisningsgang, der ligger to uger før, jeg skal undervise dem i inklusion. De får 10-12 minutter til at besvare spørgsmålene. Herefter sender de dem til mig per mail. Jeg læser besvarelserne igennem og bearbejder dem inden undervisningen. På baggrund af de studerendes besvarelser danner jeg en forståelse af, hvordan de tænker om inklusion.
Som indledning til min undervisning præsenterer jeg de forskellige typer af forståelser af inklusion, jeg har analyseret frem i de studerendes surveys. Dernæst præsenterer jeg dem for min forståelse, idet jeg henviser til et feltarbejde, jeg har foretaget, samt tre forskellige teorier der kan redegøre for, hvad inklusion er. Endelig beder jeg dem efter undervisningen om at reflektere over:
De studerende fik gennem øvelsen eksternaliseret deres egen forståelse og set på den gennem et teoretisk perspektiv i undervisningen. Derigennem fik de studerende eksemplificeret, hvad forskellen på en professionel forståelse af inklusion og en videnskabelig, teoretisk forståelse kan være. Det er min opfattelse, at jeg var i stand til at diskutere det principielle med de studerende, at de på studiet i pædagogisk sociologi skal passe på med at blive i de definitioner og forståelser, som de har med fra deres professionsuddannelse og praksis.
Tilgangen tager tid, så det er næppe noget, man kan foretage flere gange på et modul. Det er derfor vigtigt, at man fokuserer på et generelt aspekt ved den type læring, der tilstræbes, sådan at man kan bruge den eksemplarisk, når man gennemgår andet stof.
Mål for aktiviteten er: