Kollektiv vejledning af store hold

Fakultet: BSS. Fag: Cand. IT i It, Kommunikation og Organisation (ITKO). Kursus: Specialevejledning. Studieniveau: Specialestuderende. Holdstørrelse: 17-20 studerende.

Motivation for aktiviteten

Underviseren skal normalvis svare på de samme spørgsmål mange gange i løbet af specialesemesteret. Målet med dette forløb er, at de studerende i højere grad kommer til at lære af og hjælpe hinanden, så de ikke kun er afhængige af underviserens svar og bedømmelser.

• Underviseren planlægger på forhånd tre fælles vejledningsmøder - ét før, ét midt i og ét i slutningen af forløbet.

• Underviseren skriver et vejlederbrev for at forklare de studerende, hvad de kan forvente af underviseren gennem forløbet.

• Underviseren lader de studerende lave peer review på hinandens arbejde, gerne i forbindelse med midtvejsseminaret.

• Underviseren opretter en Facebook-side, hvor de studerende kan få svar på deres spørgsmål og læse svarene på andres spørgsmål.

Det er vigtigt at huske, at dette forløb kræver en del forarbejde fra underviserens side. Det er også vigtigt at huske at metakommunikere med de studerende om, hvad forløbet går ud på. Mange studerende tøver erfaringsmæssigt med at dele deres resultater, og ser sig som konkurrenter snarere end samarbejdspartnere. Dette forløb kan være med til at gøre op med den forestilling.