Planlægningsværktøj til strukturering af vejledning

Fakultet: Health. Fag: Molekylær Medicinsk Afdeling (Institut for Klinisk Medicin). Kursus: Speciale- og laboratorievejledning. Studieniveau: Kandidat.

Motivation for aktiviteten

Vejledningen i specialeforløbet blev ofte oplevet som ustruktureret og ineffektivt, og den bar præg af lavt abstraktionsniveau hos den studerende. Der var et ønske om at sikre en strukturering af vejledermøderne for at forbedre planlægning og feedback. Derudover var der et ønske om at opnå en bedre videnskabelig tankegang og refleksion hos den studerende, samt at udvikle og højne de kognitive abstrakte læringsniveau herunder den videnskabelige empiriske tænkning.

Værktøjerne SciPlanner og Padlet blev brugt til at strukturere og effektivisere vejledningen, så de studerende bedre kunne dokumentere deres arbejde.

• Værktøjerne gav vejlederen og den studerende mulighed for at arbejde på den samme platform, og dermed kunne vejlederen følge arbejdsprocessen undervejs.
  • Værktøjerne gjorde det muligt for vejlederen og den studerende i fællesskab at kunne opstille nogle prædefinerede rammer og kriterier for det videnskabelige projekt eller det enkelte laboratorieforsøg.
  • Med udgangspunkt i dette kunne de studerende løbende dokumentere deres videnskabelige arbejde, og de kunne opnå en videnskabelig tankegang, som kunne skabe grobund for vejledningen.

• Ved at bruge planlægningsværktøjer skabes der grobund for bedre planlægning, kommunikation, samarbejde og feedback mellem vejleder og studerende.
  • Planlægningsværktøjerne tvinger de studerende til at dokumentere, reflektere over, evaluere og perspektivere deres videnskabelige arbejde, og dermed understøtte udviklingen af den videnskabelige empiriske tænkning.
  • Dokumentationen af arbejdet og den dybere refleksion er med til at lette skrivningsprocessen relateret til specialeforløbet.