Zoom Webinar en digital platform designet til envejskommunikation, hvor deltagerne primært lytter med. Det egner sig særligt godt til forelæsninger, oplæg og præsentationer, med få talere. Systemet kan håndtere et stort antal deltagere og tilbyder en række funktioner, der kan understøtte og styrke dit webinar.
Du kan oprette webinarer med op til 500 deltagere. Deltagerne tilmelder sig via et link, som du kan dele. Zoom Webinar er rettet mod særligt seminarer og forelæsninger, hvor publikum primært lytter.
I chatten kan deltagerne skrive beskeder til dig og andre deltagere. Du kan styre hvem der må skrive, hvem der kan se beskederne, samt hvem du ønsker at sende beskeder til.
Du kan anvende Q&A til at skabe overblik over deltagernes spørgsmål. Det er kun dig der kan se de indsendte spørgsmål. Herefter kan du vælge om du vil besvare spørgsmålet live eller skriftligt. Du kan vælge om det er alle deltagere eller kun spørgeren der skal kunne se dit skriftlige svar. Du kan også slette uønskede spørgsmål.
Du kan afholde en afstemning direkte i Zoom, som popper op på hver enkelt studerendes skærm, når du aktiverer den. På den måde kan du bede om feedback fra de studerende, spørge til deres forståelse af et bestemt emne eller høre deres mening.
Du kan eksempelvis dele din skærm, så dine deltagerne kan følge med når du holder dit oplæg eller gennemgår fagligt indhold. Du har fuld kontrol over, hvad du vil dele, og kan nøjes med kun at vise enkelte programmer f.eks. PowerPoint fremfor hele din skærm. Zoom.us har også et indbygget digitalt whiteboard, som du kan anvende under selve Webinaret og hente ned som billedfil til efterfølgende brug.
Ved at bruge rollerne "Panelist" og "Attendee" kan du styre hvilke rettigheder deltagerne har. Det betyder f.eks. at attendees ikke deltager med lyd og billede. Du kan også vælge, at de kun kan stille spørgsmål gennem Q&A. Du kan fjerne deltagere fra deltagerlisten både før og under webinaret.
Hele webinaret kan du optage og gemme som en videofil på din computer, og efterfølgende dele med deltagerne. Her bør man starte med at gøre panelists opmærksomme på at man optager, da de også kommer med i optagelsen.
Du har fuld kontrol over hvem der kan deltage i webinaret. Dette sker vha. en tilmeldingsblanket. Du har mulighed for at slette tilmeldinger inden webinarets start. Under webinaret kan du styre hvem der kan deltage med lyd og kamera. Du kan også udelukke deltagere fra webinaret.
I Zoom Webinar kan du tildele deltagerne forskellige roller, og vælge hvad de forskellige roller skal kunne. Dette giver dig mulighed for at kontrollere hvem der kan komme med inputs i løbet af sessionen. Læs om de forskellige roller:
Hvad kan rollerne? | |
Host |
|
Panelist |
|
Attendee |
|
Denne vejledning viser dig hvordan du opretter et Zoom Webinar.
Herunder kan du se hvordan man logger ind:
Denne vejledning viser dig hvordan du kan oprette en række af tilbagevendende webinarer.
Denne vejledning viser dig hvordan du opretter et Zoom Webinar med tilmelding. Tilmeldingen sikrer, at du kan styre hvem der får adgang til Webinaret.
Denne vejledning viser dig et overblik over funktionerne i Zoom Webinar
Denne vejledning viser dig hvordan du Inviterer panelister til dit webinar.
Denne vejledning viser dig hvordan du anvender Q&A i dit webinar.
.
Denne vejledning viser dig hvordan du bruger chatten under et webinar
Denne vejledning viser dig hvordan du administrerer deltagere i dit webinar
Denne vejledning viser dig hvordan du opretter en Practice Session for dit webinar, så du kan blive bekendt med funktionerne.
Hvis du har oprettet et Zoom Meeting som du ønsker at omdanne til Webinar, kan du se her hvordan. Linket forbliver det samme.