Aarhus Universitets segl

Zoom Webinar

Enkel online formidling til store grupper

Zoom Webinar en digital platform designet til envejskommunikation, hvor deltagerne primært lytter med. Det egner sig særligt godt til forelæsninger, oplæg og præsentationer, med få talere. Systemet kan håndtere et stort antal deltagere og tilbyder en række funktioner, der kan understøtte og styrke dit webinar.

Brug værktøjet til:

  • gennemføre online undervisning for en større gruppe studerende.
  • holde forelæsninger eller faglige oplæg for et bredt publikum.
  • arrangere events med oplæg fra inviterede gæster eller eksperter.

Værktøjets funktioner

Oprette webinarer

Du kan oprette webinarer med op til 500 deltagere. Deltagerne tilmelder sig via et link, som du kan dele. Zoom Webinar er rettet mod særligt seminarer og forelæsninger, hvor publikum primært lytter.

Chatfunktion

I chatten kan deltagerne skrive beskeder til dig og andre deltagere. Du kan styre hvem der må skrive, hvem der kan se beskederne, samt hvem du ønsker at sende beskeder til.

Q&A

Du kan anvende Q&A til at skabe overblik over deltagernes spørgsmål. Det er kun dig der kan se de indsendte spørgsmål. Herefter kan du vælge om du vil besvare spørgsmålet live eller skriftligt. Du kan vælge om det er alle deltagere eller kun spørgeren der skal kunne se dit skriftlige svar. Du kan også slette uønskede spørgsmål.

Afstemning 

Du kan afholde en afstemning direkte i Zoom, som popper op på hver enkelt studerendes skærm, når du aktiverer den. På den måde kan du bede om feedback fra de studerende, spørge til deres forståelse af et bestemt emne eller høre deres mening. 

Deling af skærm 

Du kan eksempelvis dele din skærm, så dine deltagerne kan følge med når du holder dit oplæg eller gennemgår fagligt indhold. Du har fuld kontrol over, hvad du vil dele, og kan nøjes med kun at vise enkelte programmer f.eks. PowerPoint fremfor hele din skærm. Zoom.us har også et indbygget digitalt whiteboard, som du kan anvende under selve Webinaret og hente ned som billedfil til efterfølgende brug. 

Administration af deltagere 

Ved at bruge rollerne "Panelist" og "Attendee" kan du styre hvilke rettigheder deltagerne har. Det betyder f.eks. at attendees ikke deltager med lyd og billede. Du kan også vælge, at de kun kan stille spørgsmål gennem Q&A. Du kan fjerne deltagere fra deltagerlisten både før og under webinaret.

Optagelse 

Hele webinaret kan du optage og gemme som en videofil på din computer, og efterfølgende dele med deltagerne. Her bør man starte med at gøre panelists opmærksomme på at man optager, da de også kommer med i optagelsen. 

Sikkerhed

Du har fuld kontrol over hvem der kan deltage i webinaret. Dette sker vha. en tilmeldingsblanket. Du har mulighed for at slette tilmeldinger inden webinarets start. Under webinaret kan du styre hvem der kan deltage med lyd og kamera. Du kan også udelukke deltagere fra webinaret.

Roller i Zoom Webinar

I Zoom Webinar kan du tildele deltagerne forskellige roller, og vælge hvad de forskellige roller skal kunne. Dette giver dig mulighed for at kontrollere hvem der kan komme med inputs i løbet af sessionen. Læs om de forskellige roller:

Hvad kan rollerne?

Host

  • Få adgang til alle funktioner i webinaret.
  • Op- eller degradere andre deltageres roller.
  • Deltage med lyd og billede

Panelist

  • Deltage med lyd og billede
  • Betjene Q&A og Chat
Attendee
  • Deltage uden lyd og billede
  • Skrive i chatten (hvis tilladelse givet)
  • Skrive spørgsmål i Q&A

Tekniske vejledninger

1. Opret Zoom Webinar

Denne vejledning viser dig hvordan du opretter et Zoom Webinar.

Herunder kan du se hvordan man logger ind:

2. Opret tilbagevendende webinar

Denne vejledning viser dig hvordan du kan oprette en række af tilbagevendende webinarer. 

 

 

 

3. Opret tilmeldingslink til Webinar

Denne vejledning viser dig hvordan du opretter et Zoom Webinar med tilmelding. Tilmeldingen sikrer, at du kan styre hvem der får adgang til Webinaret.

4. Tilgå Zoom Webinar og få overblik over basale funktioner

Denne vejledning viser dig et overblik over funktionerne i Zoom Webinar

5. Inviter panelist til webinar

Denne vejledning viser dig hvordan du Inviterer panelister til dit webinar.

6. Brug Q&A i webinar

Denne vejledning viser dig hvordan du anvender Q&A i dit webinar.

.  

7. Brug chat i Webinar

Denne vejledning viser dig hvordan du bruger chatten under et webinar

8. Administrer deltagere i webinar

Denne vejledning viser dig hvordan du administrerer deltagere i dit webinar

9. Lav en "practice session"

Denne vejledning viser dig hvordan du opretter en Practice Session for dit webinar, så du kan blive bekendt med funktionerne.

10. Omdan Zoom Meeting til Zoom Webinar

Hvis du har oprettet et Zoom Meeting som du ønsker at omdanne til Webinar, kan du se her hvordan. Linket forbliver det samme.

Overvejelser

  • Hvis du laver mange videomøder og online seminar kan det betale sig at investere i en god mikrofon, da lyden er afgørende for en god oplevelse. Et eksempel på en mikrofon, der har god lyd og er nem at anvende er en RØDE NT-USB bordmikrofon.