Aarhus Universitets segl

Idégenerering med chatbot 

Kort beskrivelse

Det kan være udfordrende for de studerende at overskue et komplekst akademisk tema forud for eksempelvis en akademisk opgaveskrivning. I aktiviteten anvender de studerende chatbots som et redskab til hurtigt at få et overblik over et tema, inden de undersøger det nærmere og i dybden. Øvelsen hjælper til at knytte relevante teorier og begreber til temaerne, samt at belyse emnerne fra anderledes og tværfaglige vinkler.  

Formål

FORMÅL MED AKTIVITETEN

Idégenerering

  • Idégenerering med chatbots kan bidrage til nye indfald til et emne, til opdagelse af en spændende problemstilling eller en god indgang til en akademisk opgave. 

Stil det rigtige spørgsmål

  • De studerende definerer igennem hele øvelsen selv deres spørgsmål og oplever dermed, hvordan små variationer i spørgsmålene kan give forskellige svar fra chatbotten. 

Kildekritik

  • De studerende forholder sig kritisk til chatbottens svar og efterprøver kilder og henvisninger.  

Udførelse

I UNDERVISNINGEN

INDIVIDUEL

(10min)

  • Brainstorm: De studerende anvender chatbotten til at generere idéer inden for et fagområde. Eksempler på spørgsmål: 
    • Hvilke emner kan være interessante at belyse indenfor...?

    • Hvilke aktuelle udfordringer kan være interessante at belyse indenfor...?

    • Hvordan kan man forbedre...?

INDIVIDUEL

(15min)

  • Skab overblik: Herefter anvender de studerende chatbotten til at belyse emnerne. Eksempler på spørgsmål: 
    • Hvilke teorier kan anvendes til at analysere et emne eller opgavebeskrivelse...? 

    • Hvilke problemstillinger...? 

INDIVIDUEL

(15min)

  • Udarbejd udkast: På baggrund af de indledende øvelser, skriver de studerende udkast til eksempelvis problemformuleringer, hypoteser, abstracts m.m. De studerende kan eventuelt anvende chatbotten til at få feedback på teksterne eller vinkle dem på nye måder. Giv gerne de studerende inspiration til at skrive problemformulering og hypotese fra AU Studypedia.

Værd at overveje

OVERVEJ

CHATBOTS HAR BEGRÆNSNINGER

  • Begrænsning i tilgængelig data: Chatbots genererer deres svar ud fra noget indhold, hvor eksempelvis ChatGPTs svar genereres på baggrund af data fra internettet fra før et bestemt tidspunkt (pt. fra før 2021). Det betyder, at svarene kan være utilstrækkelige, hvis der er kommet ny viden siden dette tidspunkt. Både nyt og nichepræget information er sandsynligvis begrænset.   

  • Dygtige bedragere: Chatbots har til opgave at generere tekst, der er sammenhængende og flydende, men ikke nødvendigvis korrekte. De studerende bør derfor forholde sig kildekritisk til chatbottens svar og eventuelt finde kilder til dens svar på specifikke spørgsmål. 

  • Begrænset faglig viden: Chatbots har ikke nødvendigvis viden indenfor alle områder på et niveau, som de studerende forventes at have. Det kan påvirke dens evne til at analysere og fortolke data korrekt.

STUDERENDE OM BRUG AF CHATBOTS

  • Det er en god idé at informere de studerende om, hvordan de kan bruge chatbots og hvordan de ikke må bruge den. Find mere information på AU Educate om, hvordan du faciliterer en dialog med de studerende om de begrænsninger og etiske implikationer, der er ved at anvende en chatbot. Henvis dem også til AU Studypedia hvor de kan finde mere information og inspiration til, hvordan de kan anvende chatbots i forbindelse med deres studier. 

Overblik

Tidsramme Kortvarig aktivitet
Hvornår In class
Organisering Individuel
Undervisningsform Holdundervisning
Aktivitetstype Undersøge og analyse, kommunikation og diskussion
Hvordan Tilstedeværelse
Teknologi Chatbots

Links og materialer


Kontakt

Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.