De studerende inddeles i studiegrupper i starten af enten bachelor- eller kandidatuddannelsen. Herefter bliver studiegrupperne i det aktuelle og efterfølgende semester løbende blandet og sammensat på ny. Det skaber variation blandt studiegruppemedlemmerne og styrker de studerendes samarbejdsevner.
Roterende studiegrupper kan bidrage til bedre social integration på studiet og udvikle de studerendes samarbejdsevner. De studerende skal i deres fremtidige karriere samarbejde med mange forskellige personligheder, hvorfor det er vigtigt at træne de evner allerede undervejs på uddannelsen. Derudover kan de roterende studiegrupper bidrage til, at de studerende lærer hinanden bedre at kende (især hvis der er mange studerende på en årgang eller de har forskellige baggrunde), og føler sig som en del af et fagligt fællesskab.
De studerende kan inddeles tilfældigt, ud fra undervisers eller instruktorens sammensætning, eller ud fra personlige præferencer for eksempelvis arbejdsformer eller interesser. Lav eventuelt en quiz til undervisningen og sammensæt de studerende på baggrund af deres svar.
Er det muligt at lave gruppeinddelingen på samme måde i alle fag på årgangen, så de studerendes oplever en sammenhængskraft på tværs af fagene?
Hvordan vil du som underviser støtte de studerendes arbejde i grupperne? Eksempelvis ved brug af aftaleskema eller forslag til arbejdsformer.