Aarhus Universitets segl

Konflikthåndtering i studiegruppen

Overblik

Brug af studiegrupper er ofte en kilde til øget læring blandt de studerende, men der kan opstå konflikter i de studerendes samarbejde, som underviser nogle gange bliver nødt til at forholde sig til. Heldigvis er konflikter i studiegrupper helt normalt og ofte kilde til god læring, hvis det håndteres konstruktivt. 

   

Typiske udfordringer i studiegruppen 

Det er helt almindeligt, at der forekommer problemer og konflikter i en studiegruppe. Og selvom det kan være udfordrende både for de studerende og underviser at håndtere, kan problemer og konflikter være en god kilde til udvikling og læring, hvis man forholder sig til dem. Nogle af de mest typisk forekomne konflikter (Le et.al, 2016):  

  • manglende samarbejdskompetencer 

  • at nogle ikke bidrager 

  • at gruppen har højstatus- og lavstatus-medlemmer, som henholdsvis dominerer og ignoreres 

  • at venskaber kan forårsage, at gruppen arbejder mindre disciplineret og mindre kritisk. 

Disse konflikter optræder ofte, hvis der er et stort fagligt fokus uden et tilsvarende fokus på samarbejdskompetencer. Som underviser kan du med andre ord understøtte det gode samarbejde i studiegruppen ved også at sætte fokus på samarbejdet, fx ved at forventningsafstemme om eller evaluere på samarbejdet i grupperne.  

     

Konflikter kan være lærerige 

Uenighed kan bidrage med nye perspektiver, der kan bidrage til videnskabelse og fornyelse. Hvis gruppen grundlæggende har ens forståelser, bliver der ikke meget rum for nybrud og læring. Konflikter i gruppeprocesserne kan åbne for muligheder for læring, fordi det stiller de studerende over for noget, der ikke passer med den forståelse, de allerede har og udfordrer deres forståelse, fordi de møder andres perspektiver og forståelser (Hagedorn-Rasmussen 2013). Men det forudsætter selvfølgelig en vis tryghed at lade sig udfordre på den måde.  

Forebyggelse af konflikter

Hvis du oplever, at de studerende har modstand mod gruppearbejdet, kan det skyldes, at de oplever uklarheder om, hvad de skal i gruppen (Allan, 2016). Det er derfor en fordel at være proaktiv og eksplicit vedr. formålet med gruppearbejdet, fx med 

Håndtering af opståede konflikter

Afklaring fra underviser En runde i gruppen Aktiv lytning i 3 trin

Når konflikten er opstået, kan man fx hjælpe gruppen videre ved at spørge ind til, hvad uenighederne egentlig handler om.

Måske er der tale om faglige uenigheder eller usikkerheder, som egentlig bare trænger til en faglig afklaring fra underviseren.

Eller måske er bare det at skulle formulere uenighederne for en udenforstående person tilstrækkeligt til, at gruppen kan komme videre.   

Få de studerende til at lave en runde i gruppen, hvor hver enkelt person fortæller om sin oplevelse af situationen, efterfulgt af en dialog blandt medlemmerne (Petersen og Sørensen, 2019).

Forløbet kan fx være: 

  • Udpegning af en facilitator (fx underviser eller instruktor) der styrer runden 

  • Tænketid, hvor hvert enkelt kan notere refleksioner 

  • Alle deltager i runden med nogenlunde lige lang tid og fortæller sin ærlige opfattelse af situationen. 

  • Alle lytter aktivt (dvs. opmærksomt med henblik på at forstå og uden at afbryde) 

  • Efter runden sammenfatter facilitatoren hvad der er blevet sagt 

  • Herefter starter den løsningsorienterede del, hvor alle kan bidrager konstruktive forslag.

Hvis konflikten virker fastlåst kan du prøve aktiv lytning i tre trin (Felder og Brent, 2001).  

  1. Først lyttes til parterne på den ene side af konflikten – uden afbrydelser fra modparten. 

  2. Dernæst lyttes til parterne på den anden side af konflikten – uden afbrydelser fra modparten. 

  3. Slutteligt skal parterne på begge sider redegøre for den anden parts synspunkter på en måde, som modparten kan godkende. På det grundlag skulle de studerende blive i stand til selv at løse konflikten. 

     

Faser i studiegruppens samarbejde 

Problemer og konflikter bliver først problematiske, hvis gruppen bliver hængende i konflikten. Her kan det være relevant at forholde sig til, hvordan gruppedynamikken typisk udfolder sig. Tuckman (1965) har beskrevet, hvordan grupper typisk udvikler sig gennem følgende faser: 

  • Forming-fasen, hvor gruppen etableres. Her vil der herske en vis usikkerhed, indtil formål etc. er på plads.  

  • Storming-fasen, hvor gruppen er i gang med arbejdet. Her vil der ofte opstå konflikter og forskellige holdninger til, hvad opgaven egentlig går ud på, og hvordan man skal løse den.   

  • Norming-fasen (normdannelsesfasen), hvor konflikterne bliver landet. Her ser man mere på de fælles mål end på de individuelle.  

  • Performing-fasen, hvor man sammen præsterer det, der kræves.  

  • Adjourning-fasen, hvor gruppen kan blive lidt sorgfuld over, at gruppen nu er i en ”farvel-fase” – hvis gruppen skal opløses. 

Du kan være opmærksom på, hvornår konflikterne typisk optræder, og om du kan gå ind og forebygge eller håndtere disse konflikter særligt med fokus på de faser, som studiegrupperne går igennem. Lad dig inspirere af forslagene ovenfor. 

     


Videre læsning

  • Tuckman, B. W. (1965). Developmental sequence in small groups. Psychological bulletin, 63(6), 384. 

  • Allan, E. (2016). I hate group work! In: InSight: A Journal of Scholarly Teaching. 2016, Vol. 11, p81-89. 9p. 

  • Hagedorn-Rasmussen, Peter (2013): Konflikter som anledning til læring. I: Mac, Anita og Hagedorn-Rasmussen, Peter (red.) (2013). Projektarbejdets kompleksitet. Viden, værktøjer og læring. Samfundslitteratur 

  • Petersen, Eva Bendix og Sørensen, Kasper Anton (2019): Projektgruppen – hvordan gør vi? Samfundslitteratur. 

  • Felder, R. M., & Brent, R. (2001). Effective strategies for cooperative learning. Journal of Cooperation & Collaboration in College Teaching, 10(2), 69-75. 

  • Borg, M., Kembro, J., Holmén Notander, J., Petersson, C., & Ohlsson, L. (2011). Conflict management in student groups – a teacher’s perspective in higher education. Högre utbildning, 1(2), 111-124. https://lucris.lub.lu.se/ws/portalfiles/portal/5308517/2862084.pdf 


Kontakt

Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.