Aarhus Universitets segl

AI-genereret tidslinje

Kort beskrivelse

Studerende sammenligner AI-genererede tidslinjer med indhold fra lærebøger, identificerer overlappende historiske begivenheder og undersøger forskellige beskrivelser af de samme begivenheder. Denne tilgang fremmer aktiv læring, kritisk tænkning og digital dannelse.

Motivation

Jeg ville finde en effektiv måde at præsentere et overblik over hver historisk periode. Jeg opdagede, at Padlet kan skabe tidslinjer ved brug af generativ AI. Efter at have implementeret denne tilgang i undervisningen fandt jeg ud af, at de studerende blev engageret i læringen af historiske perioder og samtidig opmuntret til kritisk tænkning om historiografi og brugen af generativ AI.

Efter at have præsenteret og diskuteret denne case på en konference, indså jeg at AI ikke er en assistent til at generere kladder, som undervisere skal gennemgå men derimod at AI-genereret indhold blot er en mulig fortolkning af det diskuterede emne.

Læringsmål

  1. At forstå den historiske periode i dybden.
  2. At analysere forskellige perspektiver og fortolkninger af historiske begivenheder.
  3. At evaluere generativ AIs kapacitet og begrænsninger.

Udførelse

CASENS FORLØB

Før undervisningen

  1. Studerende læser lærebogen for at lære om en given historisk periode.
  2. Underviseren bruger Padlet (eller andre generative AI-værktøjer) til at skabe en tidslinje for den pågældende historiske periode. Hvis man bruger Padlet, inkluderer tidslinjen automatisk nøglebegivenheder, korte beskrivelser og billeder af disse begivenheder.

I undervisningen

  1. Underviseren præsenterer den AI-genererede tidslinje.
  2. Studerende deltager i think-pair-share aktiviteter i små grupper for at identificere begivenheder, der kun er nævnt af AI eller lærebogen. For begivenheder nævnt af begge, undersøger de ligheder og forskelle i beskrivelserne.
  3. Læreren leder en fælles diskussion om den historiske periode, historiografi og brugen af generativ AI.

RESSOURCER TIL STUDERENDE

SUPPORT TIL STUDERENDE

Lærebog

Link til den AI-genererede tidslinje

Instruktioner

Erfaringer

Udbytte

  • Sammenlignet med den traditionelle metode, hvor en gruppe studerende præsenterer om en historisk periode, gør denne tilgang læringen mere interaktiv og engagerende for alle studerende.
  • Ved at sammenligne AI-genererede tidslinjer med lærebogsmateriale bliver de studerende opfordret til at reflektere over forskellige perspektiver og fortolkninger af historiske begivenheder.
  • De får også indsigt i, hvordan AI fungerer, og erfarer, at AI-genereret indhold kan prioritere internationale begivenheder over nationale, præsentere ukritiske narrativer for at undgå kontroverser mm.
  • Dette styrker deres digitale dannelse og gør dem bevidste om generativ AIs begrænsninger.

   

Udfordringer

  • Det er uklart, hvilken tredjeparts AI-tjeneste Padlet bruger til at generere indholdet.

   

Gode råd til andre undervisere

  • Denne tilgang kan implementeres ved brug af forskellige generative AI-værktøjer, ikke kun Padlet, og kan anvendes til en bred vifte af emner ud over tidslinjer.
  • Inkluder detaljerede oplysninger som de studerendes hovedfag, akademiske niveau og lektionens fokus i prompts, så det genererede indhold bedre tilpasses de studerende.
  • Det er vigtigt at angive, at indholdet er genereret af AI og kan indeholde fejl eller bias for at forhindre, at studerende tror, det er fuldstændig nøjagtigt.
  • Hvis man bruger Padlet, kan det være nyttigt at lade de studerende poste deres kommentarer til AI-genereret indhold for potentielle rettelser og refleksioner.

Basisinformationer

Undervisers navn Yue Guan 
Fakultet og institut Arts, Institut for Kultur og Samfund
Uddannelse Kinastudier
Studieniveau BA, 2. semester
Kursus Perspektiver på Kinas historie
Antal studerende 10-20
Omfang Aktivitet
Undervisningsform Holdundervisning
Gennemførelsestidspunkt Foråret 2024


Kontakt

Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.