Studiecaféen er et tilbud, hvor studerende på bachelorniveau på datalogistudiet har mulighed for at komme og arbejde med opgaver og projekter. Her står undervisere eller instruktorer til rådighed.
Hver dag i undervisningsperioden er der undervisere og instruktorer i studiecafeen, som kan hjælpe læsegrupper og individuelle studerende med teoretiske, praktiske opgaver og rapporter som forberedelse til den ordinære forelæsning og undervisning. Studiecaféen er et rum, hvor man skal kunne snakke frit omkring faglige og studierelevante emner med medstuderende, instruktorer eller undervisere. Caféen er også et tiltag, der skal afhjælpe frafald ved at styrke den faglige og sociale integration på studiet.
Studiecaféen bemandes af undervisere og instruktorer fra de kurser, der kører i det pågældende semester. Hvert studietrin har bestemte tidsrum, hvori undervisere og instruktorer står til rådighed, således at yngre årgange har flere bemandet tidsrum end ældre.
Der skal tages aktiv stilling til:
Studiecaféen bidrager til, at de studerende er langt mere undervisningsparate og forhåbentligt bidrager caféen også til de studerendes trivsel på uddannelsen.
Praksiseksemplet er udviklet i forbindelse med Projekt 1. studieår, hvor fastholdelsesinitiativer på Arts Aarhus Universitet blev kortlagt.