Den konkrete aktivitet er et it-medieret læringssamarbejde mellem Aarhus Universitet og University of Clermont-Ferrand. Et online udvekslingsforløb (telekollobaration) med en udenlandsk uddannelsesinstitution udsætter de danske studerende for ægte situationer og kontekster. De studerende skal i kommunikationen med udenlandske partnere klare sig sprogligt uden brug af deres modersmål, hvilket forstærker mundtlige såvel som skriftlige færdigheder i et pågældende fremmedsprog.
Underviseren skal tage kontakt og skabe et samarbejde med et udenlandsk universitet eller anden uddannelsesinstitution. Dette gøres gerne et semester før.
Aktiviteten har givet de studerende mulighed for at skrive og snakke regelmæssigt med en partner i Frankrig. Som underviser er det primære formål med aktiviteten at skabe muligheder for, at de danske studerende kan producere og bruge fremmedsproget mere, end de gør i den normale undervisning. Derudover har de studerende haft mulighed for at reflektere over deres brug af sproget, og hvordan de kan kommunikere mere effektivt med deres udtale, ordforråd og syntaks. Ved denne aktivitet skal de studerende også forholde sig til og bruge generelle formidlingskompetencer i præsentationen af egen kultur.
Fakultet: Arts
Uddannelse: Fransk Sprogfærdighed
Kursus: Mundtlig Sprogfærdighed, Skriftlig Sprogproduktion og Teoretisk Sprog
Studieniveau: BA og KA
Holdstørrelse: 20 studerende fra Aarhus og 20 studerende fra Clermont-Ferrand
Undervisningsform: Holdundervisning
Omfang: Aktivitet
Primær aktivitetstype: Øvelse og praksis / Samarbejde
Anvendt teknologi: Moodle, Skype & Wordpress
Hvordan casen blev gennemført: Tilstedeværelsesundervisning med brug af læringsteknologi
Ideen med aktiviteten er at forstærke de studerendes mundtlige og skriftlige færdigheder i det franske sprog samt udvide deres opfattelse af den franske kultur. Aktiviteten giver de studerende en række værktøjer til bedre at kunne analysere og bruge sproget. Foruden det dansk-franske læringssamarbejde har lignende aktivitet på tidligere semestre involveret studerende fra andre lande (Kina, Syd Amerika, Mauritius). Aktiviteten kan dermed også være med til at udvide de studerendes opfattelse af andre fremmede kulturer.