Som del af forløbet Litteraturhistorie 4 skulle de studerende bidrage til en fælles Padlet med svar på spørgsmål omkring tre sydamerikanske forfattere, støttet af sprogmodellen ChatGPT (læs mere om Chatbots her).
ChatGPT er en teknologi, som bliver brugt i stort omfang af de studerende (2/3 af de studerende i mit kursus har prøvet ChatGPT). Snarere end at holde den ude af undervisningen, ville jeg inddrage den, både for at:
Klargøre forsvarlig brug
Motivere til at tilegne sig stof på en anden måde
Aktivere de studerende til samtale med hinanden og maskinen på en ny måde.
CASENS FORLØB | |||
Plenum(10 min) | Introduktion til ChatGPT Jeg startede med at instruere i brugen af ChatGPT og målet for øvelsen .
| ||
Grupper(25 min) | Gruppeøvelse med at stille spørgsmål til ChatGPT Jeg delte 7 prædefinerede spørgsmål til undervisningens emneområde (Lispector, Borges og Cortázar) mellem de studerendes studiegrupper. De studerende arbejdede herefter i deres studiegrupper med at stille spørgsmål til ChatGPT og følge op på Chatbottens svar, for til sidst at lægge deres besvarelse ind i en fælles Padlet.
| ||
Plenum(15 min) | Opsamling med perspektivering til undervisningen De studerende og jeg samlede afslutningsvis op i plenum ud fra Padletten og vurderede kritisk, hvordan svarene flugtede med den forelæsning, som jeg gav i første del af undervisningsgangen, og hvordan vi havde fået uventede og interessante svar.
|
RESSOURCER TIL STUDERENDE | SUPPORT TIL STUDERENDE |
Link til padlet |
|
Fortrolighed med forsvarlig brug af ChatGPT.
Supplerende viden til forelæsning og læsning af primær- og sekundærtekster omkring tre sydamerikanske forfattere.
Opøve evnen til at stille kreative og kritiske spørgsmål.
Det gav et fornuftigt udbytte som indledende øvelse med en ny teknologi.
Fornemmelsen af, at der kunne gives svar på andre emner end dem, som jeg tog op i undervisningen, var motiverende og interessant for både studerende og mig selv.
Det tekniske forløb uden problemer.
Overvej at lade det være en kontinuerlig øvelse, hvor der deles ChatGPT-svar på en padlet om kursets forskellige emner.
Undervisers navn | Mads Rosendahl Thomsen |
Fakultet og institut | Arts, Institut for Kommunikation og Kultur |
Uddannelse | Litteraturhistorie |
Studieniveau | Bachelor |
Kursus | Litteraturhistorie 4: modernisme til i dag |
Tidsramme | 50 minutter |
Omfang | Undervisning inkl. Brug af Brightspace |
Undervisningsform | Holdundervisning |
Aktivitetstype | Information & viden, produktion, kommunikation & diskussion |
Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.