Aarhus Universitets segl

Introduktion til GDPR 

Kort beskrivelse

Som en del af et mindre forskningsprojekt i arbejdsgrupper, skulle de studerende lære om regler for GDPR og anvende deres viden i praksis. 

I grupper skulle de studerende analysere data fra det sociale medie Reddit angående hvordan forskellige sociale grupper præsenterer sig og positionerer sig i forhold til hinanden på denne platform (fx veganer vs. vegetarer; kristne vs. ateister). De skulle individuelt skrive en rapport om projektet hvori de inkluderede deres refleksioner over GDPR i relation til indsamling af data på sociale medier, og hvori deres viden om databeskyttelse skulle demonstreres f.eks. via anonymisering af data. Forløbet havde således et anvendelsesorienteret sigte. 

Forløbet indeholdt et underviseroplæg, gennemførsel af dele af AU Databeskyttelseskursus på Brightspace, analysearbejde i grupper og en skriftlig projektrapport. 

Underviserens motivation

Der er kommet et gradvist større fokus på GDPR de senere år, og i et kursus om sociale medier (tilvalg Social Minds, ARTS), rettet mod arbejdsmarkedsrelevante kompetencer angående indsamling og analyse af data fra sociale medier, syntes det uundværligt også at introducere studerende til GDPR.  

Det var oplagt at anvende AU Databeskyttelseskursus som en integreret del af undervisningen, da det er en læringsressource udviklet specielt til studerende om GDPR. På den måde fik de en grundlæggende viden om GDPR og de gængse databehandlingsprincipper, og kunne gennem det online forløb med aktiviteter, refleksionsøvelser, quizzer, små videoer mm. blive introduceret til feltet på varierende måder, der supplerede underviseroplægget og de øvrige aktiviteter godt.  

Beskrivelse af aktiviteten

Aktivitetens forløb

  1. Underviseroplæg med introduktion til kurset (30 minutter)  

  1. Herefter skulle de studerende gennemføre dele af AU Databeskyttelseskursus (3 timer - selfpaced)  

  1. De studerende skulle analysere data fra Reddit under hensyntagen til GDPR, privatlivspolitik, forskningsetik og anonymisering (flere undervisningsgange over flere uger)  

  1. De studerende skulle aflevere en individuel skriftlig eksamensopgave som afslutning på kurset med reflektion over GDPR’s relevans for deres projektarbejde (1 uge) 

Punkterne 1.-3. Foregik i undervisningen; punkt 4 foregik uden for undervisningen.  

Support til studerende:

  • Vejledning til gennemførsel af AU Databeskyttelseskursus  

  • Underviseroplæg med slides 

Ressourcer til studerende

AU Databeskyttelseskursus:  

https://brightspace.au.dk/d2l/le/discovery/view/course/27011 

Anvendt teknologi

  • AU Databeskyttelseskursus på Brightspace  

  • ZOOM – gruppearbejde i breakout rooms 

Udbytte af aktiviteten

  • AU Databeskyttelseskursus var let tilgængeligt og fleksibelt og hjalp de studerende med at opnå deres læringsmål, uden behov for yderligere ressourcer.  

  • De studerende var meget tilfredse med integrationen af AU Databeskyttelseskursus i forløbet. De syntes det særskilte fokus på GDPR var relevant og påkrævet i forhold til deres almene studiekompetencer.  

  • Eksamen viste, at det GDPR-relaterede pensum blev forstået og kunne anvendes efterfølgende.   

  • Nogle studerende var særligt glade for det certifikat de kunne generere ved den afsluttende quiz (ved 80 % rigtige svar), fordi de gerne ville vedhæfte det deres CV.  

Udfordringer

Fra et underviserperspektiv var det lidt tidskrævende at gennemse AU Databeskyttelseskursus og vurdere, hvilke dele der var relevante og hvilke der ikke var, og udarbejde en vejledning til gennemførelse så de studerende kunne springe over de elementer, der ikke var relevante for deres specifikke forløb – f.eks. den uddybende forelæsning og læringsmodulet om klinik.   

Værd at overveje

  • Det er vigtigt at forholde sig til kursets indhold for at have tæt tilknytning til faget. At gennemse materialet i AU Databeskyttelseskursus og udarbejde en kort vejledning til de studerende omkring gennemførsel, fungerede godt i vores specifikke kontekst. På den måde kan man inddrage særligt relevante i forhold til kursets læringsmål og få overblik over hvilke typer af aktiviteter de studerende skulle igennem, og hvordan de matchede forløbets øvrige aktiviteter. Det gjorde det også nemmere at følge op på spørgsmål og aktiviteter undervejs.  

  • Studerende er automatisk indskrevet på AU Databeskyttelseskursus og kan tilgå det via deres Brightspace homepage.   


Basisinformationer

  • Fakultet: ARTS, Institut for Kommunikation og Kultur, afdeling for Lingvistik og Kognitionsvidenskab og Semiotik 

  • Uddannelse: Social Minds (ARTS-tilvalg) 

  • Kursus: Social Media and Communication 

  • Studieniveau: BA

  • Holdstørrelse: 23 studerende

  • Undervisningsform: Holdundervisning

  • Omfang: Kort forløb

  • Primær aktivitetstype: Viden og information, Øvelse/praksis, Undersøgelse/analyse, Produktion

  • Hvordan casen blev gennemført: AU Databeskyttelseskursus på Brightspace, ZOOM – gruppearbejde i breakout rooms