I en online forelæsning kommunikerer underviseren kursusindhold (ved hjælp af en tavle, PowerPoint-præsentation eller lignende) til studerende i en online situation i stedet for et auditorium. Der er forskellige måder til aktivt at involvere de studerende under onlineforelæsningerne, for eksempel ved hjælp af Mentimeter, Padlet og lignende teknologier, der understøtter elevernes forståelse af indholdet.
Du kan aktivere studerende under din forelæsning ved at engagere dem i indholdet og skabe variation i forelæsningen. Ved at gøre dette kan du støtte aktiv lytning og dermed hjælpe de studerende med at huske og skabe mening ud af det præsenterede indhold. Nedenfor gives et par forslag til at støtte de studerendes aktive deltagelse.
Del evt. Inspiration til noteskrivning i undervisning på AU Studypedia.
Videoforelæsninger kan være en fantastisk måde at supplere dine (online) foredrag på og støtte studerendes forberedelse. Vær dog opmærksom på opmærksomhedsspændet for at se videoforelæsninger. Forskning tyder på, at seerne har en kort opmærksomhed, når de ser webbaserede undervisningsvideoer, og at den ideelle varighed ikke er længere end 6-12 minutter. Følgende forslag kan være nyttige til oprettelse af undervisningsvideoforedrag:
En af de største udfordringer i (online) forelæsninger er at præsentere for meget indhold, fordi dette vil reducere det, de studerende tager med fra din forelæsning. For at undgå dette skal du overveje at reducere dit præsenterede indhold og bede de studerende om at læse og arbejde med udvalgte sektioner i din lærebog eller lignende asynkront. Desuden kan du støtte studerendes forberedelse ved at:
Videomøder begrænser dine fysiske virkemidler, da du ikke har hele rummet til rådighed, men kun den del, som kameraet viser. Tænk derfor over, hvordan du som underviser fremgår på skærmen og brug de nødvendige virkemidler for at gøre op for den manglende fysiske tilstedeværelse og bevægelse. Overvej fx dit kropssprog, din mimik, gestik og stemmeføring.
Test at forbindelserne virker inden en videosamtale eller online undervisningssituation går i gang.
Gode råd til bedre online møder:
Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.