Aarhus Universitets segl

Online peer feedback faciliteret af studenterinstruktorer

Kort beskrivelse

Ud fra udleveret rubric-kriterier faciliterede studenterinstruktorer online peerfeedback og varetog feedback af de studerendes opgaver.

Motivation

For at lære de studerende værdien af feedback, og at kunne give og modtage konstruktiv feedback. 

   

Podcast: Studenterinstruktorer faciliterer peer feedback

Læringsmål

  • Styrke kvaliteten af feedback imellem de studerende.  

  • Styrke de studerendes argumentations kompetencer. 

Udførelse

CASENS FORLØB

Før undervisningen

De to studenterinstruktorer fik til opgave at facilitere online feedback på Peergrade (vi henviser nu til FeedbackFruits). De fik udleveret rubric-kriterier fra underviserne, men varetog ellers opgaven selvstændigt. Selve øvelsen var inddelt i en indledende undervisning samt tre “feedback loops”.

Indledende undervisning

De studerende blev introduceret til den skriftlige opgave samt aflevering i Peergrade (vi henviser nu til FeedbackFruits) og de tilhørende rubrics. 

1. og 2. feedback loop

Når de skriftlige opgaver var blevet afleveret, fik de studerende til opgave at give hinanden feedback i Peergrade vha. de tilhørende rubrics. På baggrund af denne feedback skulle de studerende tilpasse deres opgaver, uploade dem på ny i Peergrade (vi henviser nu til FeedbackFruits), hvorefter feedback loopet blev gentaget. 

3. feedback loop

Til sidst gav studenterinstruktorerne den endelige feedback på opgaverne. 

RESSOURCER TIL STUDERENDE

SUPPORT TIL STUDERENDE

Rubrics

Erfaringer

Udfordringer

  • Der kan opstå nogle udfordringer, hvis det er en meget personlig opgave og det samtidigt er offentlig på Peergrade (vi henviser nu til FeedbackFruits), hvem der har skrevet opgaven (red. I FeedbackFruits kan afleveringer anonymiseres og det kan indstilles, at en studerende kun kan se den enkelte opgave, de skal feedbacke på).   

Det kan være fordelagtigt at: 

  • Det er vigtigt, at studenterinstruktorer og undervisere på forhånd aftaler rammerne, forventningerne og rollefordelingen, og at de løbende samarbejder under forløbet.  

  • Lad være med at undervurdere tidsforbruget. Det tager tid at facilitere den online feedbackaktivitet. Studenterinstruktorerne skal især afsætte god tid til den endelige feedback, da de foregående loops og genskrivningen af opgaven generelt giver dem et højere fagligt niveau, hvilket stiller større krav til feedbacken.   

  • Før man går i gang, skal de studerende præsenteres for formålet med aktiviteten, herunder det læringsmæssige udbytte ved peer feedback, så de er motiverede for at deltage.   


Basisinformationer

Undervisers navn Udført af instruktorundervisere 
Fakultet og institut

BSS, Institut for virksomhedsledelse

Uddannelse Institut for virksomhedsledelse
Studieniveau Kandidat
Kursus Teambuilding og teamwork på IKTO uddannelsen 
Omfang Forløb
Undervisningsform Instruktorundervisning

Kontakt

Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.