Formålet med kurset er at lære de studerende at teoretisere og diskutere, samt reflektere over nationale screeningsprogrammers indflydelse på samfunds-, gruppe- og individniveau. Kurset giver den studerende indblik i perspektiver, teorier og metoder, der er relevante i forhold til screening - herunder design af et screeningsprogram, måling og estimering af effekt, etiske problemstillinger, sundhedsøkonomiske forhold, kommunikation af information og svar, samt organisering af screeningsprogrammet. Målet med kurset er, at den studerende skal kunne identificere og beskrive muligheden for at gennemføre et nyt studie, som kan bidrage med ny viden inden for screening.
Der var et behov for at skabe en større overensstemmelse mellem semestrene og det endelige bachelorprojekt ved at have tydeligere fokus på akademisk skriftlighed. Ideen var at styrke de studerendes læring om akademisk skrivning og deres refleksion af både det faglige og akademisk skrivning ved peer feedback. Der var et ønske om at understøtte de studerendes selvreguleret læring gennem kriteriebaseret rubrics, som blev udarbejdet i samarbejde med de studerende.
Eksempel af rubrics anvendt i undervisningen: