Sideløbende med undervisning om arkiver og digitale metoder afholdes skriveværksted løbende gennem semesteret, hvor de studerende trænes i at fremstille komplekse historiske sagsforhold skriftligt.
Målet med forløbet er at hjælpe de studerende til at opbygge historievidenskabelige kompetencer og styrke deres faglige identitet.
Øvelse i skriftlig fremstilling af en kildebaseret historiefaglig analyse.
Øvelse i at arbejde analytisk og kildekritisk med en afgrænset historiefaglig problemstilling.
Indgående kendskab til en afgrænset historiefaglig problemstilling og det kildemateriale, der knytter sig hertil.
Kendskab til fremsøgning og udvælgelse af arkivmateriale i almindelighed i både digitale og analoge arkiver.
CASENS FORLØB | |||
Indledende undervisning | |||
Grupper | I løbet af semesteret skal de studerende arbejde ud fra en historievidenskabelig arbejdsproces, der integreres med holdundervisningen som skriveværksted. Indledende for skriveværkstedet udarbejder de studerende 3 afleveringer:
| ||
Individuelt |
| ||
Skriveværksted | |||
Individuelt | Resten af semesteret mødes holdet en gang ugentligt i forbindelse med undervisningen og skriver på afsnit i opgaven. Rammen for skriveværkstedet er Pomodoro-metoden, hvor der er 25 min skrivning, 5 min. pause. Under skriveværkstedet er der ingen sociale medier og ingen toiletbesøg. Alle skriver. Her lærer de studerende hvor ekstremt effektive, de kan være, når de koncentrerer sig om en skriveopgave. I løbet af semesterets skal de studerende blandt andet:
| ||
"Opgave-skadestue" | |||
Individuelt | Efter holdundervisningen er afsluttet, afholdes en vejledningssession som ”opgave-skadestue”. Entrebilletten til vejledningen er, at man sender noget tekst til underviser, enten et uddrag fra opgaven, man har problemer med, eller en beskrivelse af et problem. |
RESSOURCER TIL STUDERENDE | SUPPORT TIL STUDERENDE |
Det er vigtigt at være tæt på de studerende første gang, de skriver på deres opgave, da de godt kan se, at deres tekst ikke ligner de rigtige fagtekster. Derfor gør jeg meget ud af selv at tage en tekst med, når vi har skriveværksted, så de kan se, at jeg også sidder og makker rundt med teksten og skriver om af flere omgange. | Læsestrategiske spørgsmål hvor studerende afprøver forskellige tilgange til læsning og noteskrivning. Ugeskema, en halvårskalender og undervisningsplanen, så de kan få overblik over det, de skal nå og planlægge deres arbejde. Vi gør det samme senere i semesteret i forhold i skriveprocessen. |
Vi har en afleveringsprocent på næsten 100, fordi de får så meget hjælp undervejs i forløbet.
I øvelsen med at redigere strukturen i en kernetekst får de studerende et kæmpe boost, da de oplever, at de kan redigere en autoritativ tekst, og faktisk gøre den bedre!
De studerende udvikler en fag-identitet som historikere allerede i 3. semester.
Brug dig selv som eksempel. Jeg gør meget ud af selv at tage en tekst med, når vi har skriveværksted, så de kan se, at jeg også sidder og makker rundt med teksten.
Undervisers navn | Karen Gram-Skjoldager |
Fakultet og institut | ARTS |
Uddannelse | Historie |
Studieniveau | 3. semester |
Kursus | Kildenært emne |
Antal studerende | 25 |
Omfang | Længere undervisningsforløb |
Undervisningsform | Tilstedeværelsesundervisning (inkl. brug af Brightspace) |
Primær aktivitetstype | Viden / information, øvelse / praksis, undersøgelse / analyse, samarbejde / produktion |