Som underviser har jeg erfaret, at de urutinerede studerende er for ufokuserede i deres forberedelse til undervisningen. Derfor formulerer jeg spørgsmål til fagets tekstmateriale, som skal få de studerende til at arbejde aktivt med teksterne. Spørgsmålene har jeg lagt ud i tilstrækkelig god tid forud for hver undervisningsgang, så de studerende kan nå at besvare og bruge dem i deres læsning af teksterne.
Forudsætningen for aktiviteten er, at underviseren sætter fokus på, hvorfor netop disse spørgsmål stilles. Underviseren skal også gøre det tydeligt, at forskelligartede tekster giver anledning til forskellige typer spørgsmål. Der er en klar progression i forhold til, om det er underviseren eller de studerende, der formulerer spørgsmål til en tekst. Du vil som underviser derfor kunne bruge førstnævnte model i Litteraturlæsning og den anden i Litteraturens teori og metode.
De studerende får i Litteraturanalyse forøget fokus på, at disciplinen ikke handler om, at de studerende vælger sig en teoretisk position, som de så applicerer på alle mulige litterære tekster. De lærer i stedet, at det handler om at stille relevante og åbne spørgsmål, som de studerende kvalificeret kan besvare ved brug af diverse begreber og teorier.
I Studium Generale er det at udarbejde spørgsmål en hjælp for de studerende til at spore sig ind på hvilke spørgsmål, der overhovedet er vigtige og relevante at stille i forhold til bestemte teksttyper - de dette tilfælde mere filosofisk og videnskabsteoretisk orienterede tekster, som de ikke er vant til at arbejde med.
Fakultet: Arts
Uddannelse: Nordisk
Kursus: Litteraturanalyse 1 og Litteraturlæsning
Studieniveau: BA (1. semester)
Holdstørrelse: ca. 35
Undervisningsform: Forelæsning / Holdundervisning
Omfang: Aktivitet
Hvordan casen blev gennemført: Tilstedeværelsesundervisning
Formålet er at bruge spørgsmålene som udgangspunkt for studiegruppearbejde, hvor der arbejdes med fagets tekster. Besvarelsen af bestemte spørgsmål kan kræve kendskab til bestemte begreber eller en bestemt terminologi – eller ligefrem kalde på eller naturligt formulere sig ind i et bestemt teoretisk felt. Derudover skal de studerende reflektere over, hvorfor jeg har stillet lige præcis disse spørgsmål til teksten.
Jacob Bøggild, tidl. Institut for Æstetik og Kommunikation, Nordisk, studieleder.