Europæisk middelalder med særligt fokus på menneskers liv og rejser er et kulturhistorisk emne. Der arbejdes med perioden fra Romerrigets fald i slutningen af 400-tallet til reformationen i begyndelsen af 1500-tallet. Der er lagt vægt på at styrke de studerendes skriftlige opgaveteknik samt på at give dem indblik i både de forskellige historiske fortolkninger og i de lange historiske udviklingslinjer.
Motivationen for at udvikle aktiviteten er, at undervisningen i dette emne skal understøtte processen med at skrive en fri hjemmeopgave. Læringsmålet med aktiviteten er, at de studerende kommer i gang med den akademiske skriveproces og får indblik i de forskellige faser af skriveprocessen. Aktiviteten kan bruges i de forskellige faser i processen og til at vælge opgaveemne.
De fleste studerende kom i gang med at vælge emne og lave udkast til opgaven før undervisningen var afsluttet. Dette gav mulighed for mere feedback og vejledning.
Læringsmålet med aktiviteten er, at de studerende kommer i gang med den akademiske skriveproces og får indblik i de forskellige faser af skriveprocessen. Aktiviteten kan bruges i de forskellige faser i processen og til at vælge opgaveemne.