Aarhus Universitets segl

Freewriting og skriveproces

Kort beskrivelse

Om kurset

Europæisk middelalder med særligt fokus på menneskers liv og rejser er et kulturhistorisk emne. Der arbejdes med perioden fra Romerrigets fald i slutningen af 400-tallet til reformationen i begyndelsen af 1500-tallet. Der er lagt vægt på at styrke de studerendes skriftlige opgaveteknik samt på at give dem indblik i både de forskellige historiske fortolkninger og i de lange historiske udviklingslinjer.

Underviserens motivation

Motivationen for at udvikle aktiviteten er, at undervisningen i dette emne skal understøtte processen med at skrive en fri hjemmeopgave. Læringsmålet med aktiviteten er, at de studerende kommer i gang med den akademiske skriveproces og får indblik i de forskellige faser af skriveprocessen. Aktiviteten kan bruges i de forskellige faser i processen og til at vælge opgaveemne.

Beskrivelse af aktiviteten

Første del: 

  • De studerende skal i par og med udgangspunkt i undervisningsplanen diskutere, hvad de overvejer eller godt kunne tænke sig at skrive om.
  • Derefter skal de i plenum fortælle, hvad deres ”makker” skal arbejde med. Denne indledende øvelse har til hensigt at få de studerende til at vælge emne tidligst muligt, så de får længere tid til selve skriveprocessen.
  • Underviseren skal uddele Handout 4: Freewriting, hvor de studerende skal besvare: hvad skal undersøges og hvorfor? De studerende bruger 10 minutter på at skrive, hvorefter de i par skal snakke om øvelsens betydning for deres arbejde.

Anden del: 

  • En måned senere skal alle have valgt emne. Øvelsen gentages med vægt på spørgsmålene:
    • Hvordan kan jeg undersøge emnet?
    • Hvordan kan undersøgelsen planlægges?
  • Denne del af øvelsen bruges som grundlag for diskussion med vejleder om opgaven. 

Tredje del:  

  • Den sidste del af øvelsen understøttes af undervisning i opgaveskrivning, hvor der tages udgangspunkt i Handout 1: Skriveproces og Den gode opgave.
  • De studerende får udleveret handoutet og bliver bedt om at bruge det under hele processen med opgaveskrivningen.
  • Øvelsen afsluttes med, at alle studerende indleverer en synopsis på Blackboard (OBS: Nu benyttes Brightspace).
  • Til slut organiserer underviseren en workshop med feedback fra opponenter og underviser samt en generel diskussion i plenum om opgaveskrivning.

Udbytte af aktiviteten

De fleste studerende kom i gang med at vælge emne og lave udkast til opgaven før undervisningen var afsluttet. Dette gav mulighed for mere feedback og vejledning.

Værd at overveje

  • Jeg ville forsøge at bruge handout 1 om skriveproces mere aktivt og med fokus på slutningen af skriveprocessen.
  • Jeg vil anbefale, at underviseren giver mere direkte feedback på de studerendes udkast til enkelte afsnit eller dele af opgaven. 

Aktiviteter

    Praksiseksempler


      Basisinformationer

      • Fakultet: Arts
      • Uddannelse: Historie
      • Kursus: Bredt emne: "Liv og rejser" i europæisk middelalder ca. 450-1550 
      • Studieniveau: BA, 1. semester
      • Holdstørrelse: 24
      • Undervisningsform: Holdundervisning
      • Omfang: Aktivitet
      • Primær aktivitetstype: Diskussion, Analyse
      • Anvendt teknologi: Blackboard (OBS: Nu benyttes Brightspace)
      • Hvordan casen blev gennemført: Tilstedeværelsesundervisning med brug af læringsteknologi

      Læringsmål

      Læringsmålet med aktiviteten er, at de studerende kommer i gang med den akademiske skriveproces og får indblik i de forskellige faser af skriveprocessen. Aktiviteten kan bruges i de forskellige faser i processen og til at vælge opgaveemne.