De studerende skal udarbejde færdigheder inden for kommunikationsformer på internettet eller i andre digitale kontekster. De skal kunne analysere digitale mediers betydning for menneskelige kommunikationsprocesser i envejs- såvel som flervejskommunikation, og de skal kunne indgå i en faglig dialog om digitale mediers betydning for kommunikation og kommunikative kontekster. Ydermere skal de studerende erhverve sig kompetencer til at udvikle og bidrage til kommunikationsprocesser og -strategier i og uden for organisationer, udvikle og bidrage til analyse, planlægning og tilrettelæggelse af kommunikations-, lærings- og samarbejdskontekster og kommunikationsstrategier med digitale medier i forhold til givne kontekster og målgrupper.
De studerende får gennem idégenerering en udbredelse af deres ideer. Aktiviteten er en “tragt-øvelse”, hvor de gode idéer til sidst kondenseres ned til nogle få brugbare veje at gå.
De studerende skal brede deres idéer ud i forhold til deres projekt frem for, at de bliver låst fast på én konkret idé for tidligt i processen.
På holdet er der 5 grupper af forskellige størrelser, som arbejder med hver deres projekt i valgfaget “Kommunikation på Internettet”. Øvelsen finder sted i starten af semesteret, og grupperne har derfor kun et tema eller en vagt defineret case i forhold til deres projekt på nuværende tidspunkt.
De studerende får noget ud af at se, hvad deres medstuderende har skrevet. De studerende får en udbredelse af deres idéer samt en “tragt-øvelse” til sidst, hvor de gode ideer kondenseres ned til nogle få brugbare veje at gå. Øvelsen er god, da papiret sikrer, at de studerende får noget skrevet ned.
Det kan være værd at overveje, hvorvidt de studerendes skal blandes ved bordene, så de enten sidder med de studerende, de laver projekt sammen med eller bliver blandet med andre grupper. Hvis det er tidligt i projektprocessen, kan det være hensigtsmæssig, at gruppen sidder ved samme bord, så de arbejder sammen om øvelsen og på den måde faciliterer deres fælles projekt. Hvis det er senere i processen, kan det være givtigt, at blande de studerende, så ideerne spredes ud.
Helt lavpraktisk kan det være svært at tyde og læse de studerendes håndskrift - italesæt det eventuelt forud for øvelsen, så de studerende er opmærksomme på at skrive, så andre kan læse det.