En portfolio er en samling af produkter i forskellige formater, som de studerende udarbejder i løbet af kurset. Brugen af portfolio gør det muligt at fordele den studerendes arbejdsbelastning mere jævnt ud over semestret. Arbejdet med opgaver kan motivere de studerende i løbet af kurset, fordi opgaverne kan blive en del af den endelige eksamen.
I løbet af kurset producerer de studerende forskellige produkter som led i deres opgaver. På den måde samler de indhold til deres eksamensportfolio.
Opgaverne består af en række produkter, som de studerende har produceret individuelt eller i grupper i løbet af kurset. Produkterne kan bestå af forskellige opgaver som fx billeder, videoklip, mindmaps, tekster, beregninger, tegninger og dokumentation af peer feedback. Opgaverne kan suppleres med den studerendes individuelle refleksionsnotater, så den studerende kan huske vigtige erfaringer fra arbejdet med de forskellige produkter. Opgaverne kan kombineres med forskellige aktiviteter, fx peer feedback eller selvbedømmelse ud fra særlige kriterier. Du kan også vælge at give feedback på de studerendes bidrag.
Det er vigtigt, at de individuelle bidrag ikke bedømmes endeligt i løbet af semestret, for ellers kan de ikke afleveres til endelig bedømmelse ved portfolioeksamen (læs mere om plagiat).
Portfolioen er en samling af opgaver fra kurset og bedømmes af underviseren i slutningen af kurset. Portfolioen viser, at de studerende opfylder de faglige mål. Antallet og typen af produkter i portfolioen bestemmes af underviseren. Portfolioen kan desuden indeholde tekster, hvor den studerende forklarer og reflekterer over, hvordan arbejdet med opgaverne har bidraget til at opnå de forventede læringsmål, eller hvorfor lige de opgaver er valgt som en del af den endelige portfolio. Det er en god mulighed for de studerende at "genbesøge" deres opgaver og forbedre opgaverne i portfolioen. Portfolioen bør indeholde en beskrivelse af det, der er afleveret, særligt hvis den indeholder ikke-skriftlige produkter (podcast, video, powerpoint-præsentationer, tegninger mv.) Portfolio afleveres samlet i WISEflow
Refleksionerne kan være en del af opgaverne for at understøtte den studerendes læringsproces ved hvert produkt. De kan også bruges i portfolioeksamen til at forklare samlingen af opgaver og processen med at opfylde kursets læringsmål. Formålet med refleksionerne er at dokumentere de studerendes processer og gøre deres læring mere synlig. Du kan med fordel forklare hvad, hvorfor og hvordan du ønsker, at de studerende skal reflektere over deres produkter og processer, fx ved at stille de studerende specifikke spørgsmål (hvad gik godt, hvordan kan man forbedre produktet, hvad lærte jeg og hvordan kan jeg bruge det fremover?).
Hvilket format opgaverne skal være i, fx tekst, blogposts, videoer, podcasts, plakater, hjemmesider, ....? Sørg for, at de valgte formater kan håndteres i en digital eksamensplatform.
Hvordan skal de studerende modtage feedback på deres opgave i løbet af kurset (fra peers eller fra underviseren)?
Skal de studerende reflektere over egne fremskridt og processer, når de arbejder med opgaverne? Disse refleksioner kan også medtages i portfolioen.
Hvor mange opgaver skal portfolioen indeholde? Er det vigtigt, at specifikke opgaver medtages i portfolioen?
Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.