Aarhus Universitets segl

Studieaktiviteter og arbejdsindsats 

Overblik

Studieaktiviteter omfatter alle faglige aktiviteter, som de studerende tager del i under deres uddannelse. Det er både de aktiviteter, der igangsættes af underviseren og af de studerende selv - både i og uden for undervisningen.   

 

Studieaktiviteter

Studieaktiviteter inkluderer alle de undervisnings- og studierelevante aktiviteter, som de studerende deltager i på uddannelsen. Det inkluderer alle de aktiviteter, som de studerendes på sin vis forventes at tage del i, og inkluderer derfor ikke kun det, der foregår til selve undervisningen, men også i høj grad det, de studerende foretager sig udenfor undervisningen.

Studieaktiviteter inkluderer eksempelvis:  

  • Deltagelse i undervisningen  

  • Forberedelse til undervisningen, fx læsning, gruppearbejde, opgaveløsning,  

  • Diverse arrangementer, fx seminarer, debatforums, lektiecaféer eller andet 

  • Orientering og deltagelse i Brightspace 

  • Praktik 

  • Forberedelse til eksamen, fx informationssøgning, terpe, prøveeksamen med medstuderende 

  • Selve eksamen 

            

Forventet arbejdsbelastning 

Hvert semester indeholder 30 ECTS-point, hvilket svarer til, at de studerende i gennemsnit over semesteret har en arbejdsindsats på fuld tid (ca. 37-40 timer i ugen). Dette skal fordeles på semestrets kurser, hvor et kursus på 10 ECTS-point skal være halvt så arbejdskrævende for de studerende end et kursus på 20 ECTS-point. Hvert ECTS-point svarer til cirka 25-30 timers studiearbejde afhængigt af uddannelse og dækker over alle typer af studieaktiviteter. Det er derfor vigtigt, at du ikke planlægger kurset med for stor arbejdsbelastning undervejs som undervisningen afholdes, da de studerendes arbejdsindsats for faget også skal række til eksamensperioden og selve eksamen. 

Det er vigtigt, at din kursusplanlægning tager hensyn til, hvad du kan forvente af arbejdsindsats fra de studerende i forhold til det antal ECTS-point, som kurset er tildelt. Overvej derfor eksempelvis din indholdsudvælgelse, så der ikke kommer stoftrængsel i forhold til den arbejdstid, der er til rådighed i undervisning og i de studerendes forberedelsestid.  

Få overblik med studieaktivitetsmodellen

Studieaktivitetsmodellen giver et overblik over de forskellige studieaktiviteter, som studerendes forventes at tage del i på uddannelsen og synliggør, hvem der initierer og deltager i de forskellige aktiviteter i kurset. Modellen kan også være en hjælp i kursusplanlægningen i forhold til at fordele de studerendes arbejdsbelastning realistisk samt forventningsafstemme mellem underviser og studerende om, hvad de studerende skal bruge deres studietid på. 

Undervisers og studerendes roller 

Modellen synliggør og skelner mellem hvilken type rolle henholdsvis underviser og studerende har i forskellige typer af studieaktiviteter. Både underviser og studerende kan være: 

  • Initiativtager: Er det underviseren eller de studerende der rammesætter og har initiativet til at gennemføre aktiviteten? 

  • Deltager: Deltager underviser og studerende sammen eller er det kun studerende, der deltager? 

Disse rollefordelinger danner i alt fire kategorier af studieaktiviteter, som udgør alle de forskellige aktiviteter, som uddannelsen rummer og undervisere bør overveje i sin kursusplanlægning.

Studieaktivitetsmodellen

Kategori 1  Kategori 2  Kategori 3  Kategori 4 
Deltager  Underviser og studerende  Studerende  Studerende  Underviser og studerende 
Initiativtager og rammersætter  Underviser  Underviser  Studerende  Studerende (evt hvor underviser har rammesat det overordnede) 
Eksempler på aktiviteter 

Alle typer af undervisning, hvor underviser er tilstede

Vejledning

Feedback

Eksamen 

Studerendes forberedelse, der er rammesat af underviser

Projekt og gruppearbejde

Online læringsaktiviteter i de studerendes forberedelsestid

Skriftlig eksamen

Feltarbejde

Undervisningsevaluering

Studerendes forberedelse, der er på eget initiativ

Arbejde i studiegruppen på eget initiativ (fx gennemgang af tekster eller diskussion af faglige emner)

Litteratursøgning

Studiecafé

Udarbejdelse af studieprodukter

Fremlæggelse af studieprodukter 

Temadage 

Debatarrangementer 

Studievejledning 

Egen opsamling på gruppearbejde 

Studieaktivitetsmodellen kan bruges til at foretage valg omkring, hvilke studieaktiviteter der skal indgå i et kursus, og få overblik over, hvilke underviserressourcer og undervisningsmaterialer der skal bidrage til kurset. Det er vigtigt at bemærke, at selvom en aktivitet er initieret af studerende (kategori 3 og 4), så kan underviseren helt overordnet rammesætte studieaktiviteten. Fx hvis de studerende har ansvaret for at forberede en faglig dag (i kategori 4). Her kan underviser helt overordnet rammesat aktiviteten, fx ved at sætte overordnede krav til dagen, afsætte tid og booke lokale, men det er stadig de studerende, der skal tage initiativet til og ansvaret for at udføre aktiviteten.

Afstem forventninger med de studerende

De studerende er sjældent klar over, hvad der forventes af dem, medmindre du gør det tydeligt for dem. Gå derfor ikke ud fra, at de selv laver grupper, arrangerer faglige debatter eller deltager i lektiecaféer eller andet. Fortæl dem gerne, at dette enten forventes eller kan være en fordel for deres studiearbejde af forskellige grunde. 

Du kan vise de studerende studieaktivitetsmodellen og derved gøre det synligt for dem og forhåbentlig motivere dem til at tage ansvar for deres egen læreproces og engagere sig i de aktiviteter, som ikke er initieret af dig som underviser. Tag eventuelt udgangspunkt i beskrivelsen af studieaktivitetsmodellen på AU Studypedia, der er skrevet med studerende som målgruppe. Det kan også være et redskab for studerende til at prioritere deres studieaktiviteter og planlægge deres tid realistisk i forhold til dine forventninger til dem. 

   

          

Eksempler på brug af studieaktivitetsmodellen 

Hvert kursus vil se forskelligt ud i omfang, form og rollefordeling af studieaktiviteter afhængig af de didaktiske rammer og valg du træffer i din kursusplanlægning. Nedenfor giver vi nogle konkrete eksempler på, hvordan studieaktiviteterne kan fordele sig på tværs af kategorierne i studieaktivitetsmodellen, hvor alle ECTS point er fordelt i modellen inklusiv eksamen. 

Det “klassiske" 10 ECTS kursus

Kurset er baseret på kombinationen af forelæsninger, holdtimer og studieaktiviteter i Brightspace ud fra en flipped classroom model, hvor studieaktiviteterne out of class (i kategori 2 og 3) bruges til at indlære og repetere fagligt stof, mens studieaktiviteterne in class (kategori 1) bruges til at afprøve og diskutere stoffet. Kurset afsluttes med en skriftlig stedprøve. 

Konfrontationstimer 

2,5 ECTS = 75 timer

45 timers forelæsninger

30 timers holdundervisning

Øvrige timer 

2,5 ECTS = 75 timer

Udarbejdelse af studieprodukter

Peer feedback på studieprodukter

Forberedelse til k-timer 

5 ECTS = 150 timer

Selvstændige studier

Online studieaktiviteter i Brightspace og faglige oplæg på video

Det projektbaserede 10 ECTS kursus

Kurset er baseret på de studerendes arbejde med et projekt, fx. en individuel eller gruppeopgave, inden for et afgrænset fagområde. Kurset er kendetegnet ved en kombination af projektarbejde, kollektiv vejledning og holdundervisning. Kurset afsluttes med, at studerende afleverer en større skriftlig opgave, som de har fået peer feedback på undervejs i forløbet, og som forsvares mundtligt til eksamen. 

Konfrontationstimer

1,8 ECTS = 55 timer

30 timers holdundervisning

25 timers kollektiv vejledning

Mundtlig eksamen

Øvrige timer

2,5 ECTS = 75 timer

50 timers projektarbejde

25 timers peer feedback på andres produkt

Skriftlig opgave

Konfrontationstimer

0,7 ECTS = 20 timer

20 timers peer feedback med underviser som observatør

Forberedelse til k-timer

5 ECTS = 150 timer

Projektarbejde, logbog og læringsportfolio

Selvstændige studier

Det onlinebaserede 10 ECTS kursus

Kurset er kendetegnet ved at konfrontationstimerne foregår online med synkrone gruppesessioner. I kurset udarbejder de studerende et gruppeprodukt, som grupperne får vejeldning i og hvor der er fastlagt delafleveringer i løbet af kurset. De studerende skal afsluttende fremvise deres produkt online samt holde oplæg for holdet om deres produkt og deres proces. Underviser er tilstede og har lavet de overordnede rammer, men de studerende afholder selv præsentationer og koordinerer den mundtlige peer feedback mellem grupperne. Dette er kombineret med udstrakt brug af online studieaktiviteter i Brightspace. De afleverer gruppeproduktet som skriftlig eksamen sidst på semesteret.  

Konfrontationstimer

2,5 ECTS = 75 timer 

Online synkron undervisning med gruppesessioner 

Online gruppevejledning 

Øvrige timer

3 ECTS = 130 timer 

Gruppearbejde om produkt 

Delafleveringer 

Konfrontationstimer

0,2 ECTS = 20 timer 

Online fremlæggelse af studieprodukter og proces inklusiv mundtlig peer feedback. 

Online 'udstilling’ af gruppeprodukt 

Forberedelse til k-timer

2,5 ECTS = 75 timer 

Litteratursøgning 

Selvstændige studier 

Deltagelse i online studieaktiviteter i Brightspace, herunder diskussioner og tests 

Fagligt oplæg på video 


Overvej som underviser 

  • Hvad kan de studerende nå i gennemsnit per uge i dit kursus i forhold til de andre kurser på samme semester? 

  • Er mængden af læsestof dimensioneret til den tid, der er til rådighed? (Indholdsudvælgelse

  • Hvilke læringsmål er der opstillet for kurset, og hvilke studieaktiviteter kan understøtte disse? 

 


Videre læsning


Kontakt

Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.