Digitalt understøttet peer feedback har vist sig at være et effektivt redskab til at forbedre de studerendes læring i efterspørgslen på de studerendes løbende behov for mere feedback. I modsætning til skriftlig underviserfeedback har peer feedbacks dialogiske karakter vist sig at være gavnlig, fordi den skaber en samarbejdsorienteret og involverende læringsoplevelse mellem de studerende (Nicol, 2010).
Sammenligning og aktiv kritik af andre studerendes arbejde udløser en intern feedbackproces hos den person, der giver feedback. Studier har vist, at det meste af læringen sker under vurderingsprocessen af andres opgaver og ikke kun via de kommentarer, som de studerende modtager på deres egne produkter fra medstuderende
(Nicol & McCallum, 2022).
Ved at opstille kursusrelaterede kriterier og anvende eksplicitte standarder i vurderingsprocessen opnår de studerende en bedre forståelse af kvalitet, når de sammenligner de forskellige afleveringer med et sæt standarder (Tai, Ajjawi, Boud, Dawson, & Panadero, 2017).
Ved store hold kan det være udfordrende for underviseren at nå hver enkelt studerende og få en dialog om misforståelser eller forbedringer i opgaven. Men ved at inddrage de studerende som aktive bidragsydere i feedbackprocessen, kan hver studerende modtage skræddersyet og specifik feedback (Nicol, 2010).
Du kan bruge peer feedback-loopet som en ramme til at designe din peer feedback-aktivitet. Dette indebærer følgende aktiviteter:
Introduktion til proces og kriterier.
Underviseren introducerer feedbackprocessen, kriterierne for selve opgaven, samt værdien af peer feedback, for at engagere og motivere de studerende i aktiviteten.
Udarbejdelse og aflevering af opgave.
De studerende udarbejder et produkt, mens underviseren er tilgængelig for spørgsmål. Hvis afleveringen sker digitalt, kan underviseren tjekke antallet af indkomne afleveringer og undersøge kvaliteten af opgaverne ved at lave stikprøver.
Peer feedback.
De studerende giver og modtager feedback til hinanden. I denne fase bør underviseren genbesøge opgavekriterierne, og hvad der forventes af den feedback, de studerende giver hinanden ved f.eks. at vise eksempler på god og dårlig feedback. Hvis feedbacken gives digitalt, kan underviseren følge med i feedbackprocessen og foretage stikprøver af feedbacken.
Opsummering og refleksion.
De studerende reflekterer og handler på den feedback, de har modtaget. Underviseren bør facilitere øvelser enten online eller i tilstedeværelsesundervisningen, der hjælper de studerende til at reflektere over den feedback, de har modtaget, samt hvad de har observeret i andre studerendes afleveringer for at sikre at feedbacken resonerer.
Disse fire integrerede processer udgør fire faser, der hver kræver tilstedeværelse og vejledning af underviseren for at sikre en veltilrettelagt og udbytterig læringsoplevelse.
Digitalt understøttet peer feedback gør det muligt at afvikle feedback loopet via tilstedeværelsesundervisning og onlineundervisning.
Her er et eksempel på to almindelige feedback-loops:
Oversigt:
Den indledende fase af feedbackprocessen sker i tilstedeværelsestime. Derefter deltager de studerende i processen ved at udarbejde en besvarelse på den foreslåede opgave hjemme, mellem undervisningssessionerne. I løbet af den næste tilstedeværelsestime giver de studerende feedback på hinandens opgaver, mens underviseren eller en instruktor er til stede.
Underviserens rolle:
Underviserens tilstedeværelse på timen giver de studerende mulighed for at stille spørgsmål under feedbackprocessen og derved sikre, at de studerendes input og kommentarer er korrekte.
Tip:
Efter feedbackprocessen bliver de studerende bedt om at reflektere over den feedback, de har fået, og hvad de har lært af at læse hinandens opgaver. Disse selvrefleksioner kan finde sted både hjemme og under den kommende tilstedeværelsestime for at sikre, at feedbacken anvendes og forbinder læringen med praksis.
Oversigt:
Den indledende fase begynder online, uden for tilstedeværelsestimerne for at frigøre tid til at de studerende kan udarbejde deres aflevering i selve timerne. Peer feedbacken gives her mellem tilstedeværelsestimerne, og de studerende mødes igen for at diskutere justeringer af deres opgave under i tilstedeværelsestimen. Evaluering af hele processen sker enten i forlængelse af, at de studerende reflekterer over den feedback, de har modtaget, eller uden for tilstedeværelsestimerne.
Underviserens rolle:
Denne tilgang sikrer, at underviseren er til stede og engageret i hele feedback-loopet ved at være direkte involveret i de studerendes opgaveløsning.
Tip:
Mens alle dele af feedback-loopet potentielt kan finde sted online, uden for tilstedeværelsestimerne, er det afgørende at afsætte dedikeret tid på timerne til visse elementer i denne proces for at understøtte undervisningsaktiviteten. Dermed vil de studerende sandsynligvis være mere motiverede til at deltage og ikke føle at aktiviteten er ekstra-curricular.
Med nutidens læringsteknologi, der kan understøtte hele feedback-loopet, ligger underviserens ansvar i planlægning af aktiviteten, følge de studerende progression, lette processerne og give overordnet feedback til de studerende. Underviseren kan f.eks. udføre stikprøver af afleveringerne, og de studerendes feedback, for at fremhæve, hvad der fungerer godt, og hvad der skal forbedres. Ved at gøre dette modtager de studerende individuel feedback fra hinanden samt overordnet feedback fra underviseren på både deres afleveringer og den feedback, de giver. Peer feedback er ofte udråbt som tidseffektivt, men det er værd at bemærke, at undervisere investerer lige så meget tid i planlægning og stilladsering af feedbackprocessen som uddybet mere detaljeret i den efterfølgende tabel:
1. Introduktionsproces | 2. Oprettelse og aflevering af opgaver | 3. Peer feedback | 4. Opsummering |
Tal løbende med de studerende om de faglige mål i undervisning og tydeliggør hvilke læringsmål der arbejdes hen imod i den enkelte undervisningssession eller aktivitet. | De studerende opretter deres svar på den foreslåede opgave. | De studerende giver feedback til hinanden. | Studerende reflekterer over deres feedback og evaluerer den feedback, de har modtaget. |
Underviserens ansvar | |||
|
|
|
|
På Aarhus Universitet kan undervisere bruge værktøjet FeedbackFruits til at facilitere digitale peer feedbackprocesser. Værktøjet er tilgængeligt via dit kursus i Brightspace. I FeedbackFruits kan undervisere konfigurere og tilpasse feedback-loopet på flere parametre såsom anonymitet, antal bedømmelser, rubrics, grupper og mere. Det er også i FeedbackFruits, at de studerende giver feedback på hinandens afleveringer.
For mere information om brugen af FeedbackFruits på AU Educate.
De fleste af nutidens digitale læringsteknologier, der understøtter peer feedbackprocesser muliggør konfigurationsmuligheder, der på forskellig vis påvirker de didaktiske beslutninger og feedbackprocessens flow. Du kan opsætte et peer feedback-loop i FeedbackFruits, hvor du kan bruge nogle af følgende tilføjelsesmuligheder. Du kan også læse mere om FeedbackFruits og få tekniske vejledninger til, hvordan du bruger det.
Peer feedback-loop i FeedbackFruits | |
Filformater | Studerende kan aflevere artefakter som tekst, lyd, video og weblinks. Teknologi i dag giver mulighed for forskellige afleveringsformater udover almindelige tekstopgaver som essays, synopsis, præsentationer og rapporter. Andre medieformer kan styrke de studerendes kreativitet og understøtte udviklingen af innovative produkter. Ved f.eks. at lade de studerende aflevere en videopræsentation i stedet for en skriftlig tekst, kan de studerende øve sig på at pitche præsentationer og mundtlige eksamenssituationer. |
Anonymitet | Mens anonymitet kan hjælpe studerende med at overvinde frygten for at forpligte sig til deres udsagn og kommentarer, kan der sættes spørgsmålstegn ved dens anvendelighed i forbindelse med deres fremtidige erhverv. Forskning viser imidlertid, at anonymitet hjælper de studerende med at give mere ærlige og kritiske bedømmelser (Lu &, 2007). Anonymitet kan også bidrage til at mindske bias. Studerende kan ubevidst være forudindtaget i deres evaluering og gennemgang af andre studerendes arbejde på grund af personlige præferencer, venskaber og relationer. En gradvis reduktion af anonymiteten i løbet af semesteret kan hjælpe studerende med at give upartisk feedback og samtidig forberede dem på en fremtid uden for universitetet. |
Individuel eller gruppebaseret feedback loop | Underviseren kan definere, om afleveringerne foretages individuelt eller som en gruppe. Der kan kun vælges én af de to muligheder pr. peer feedback-opgave.
|
Fordeling af indsendelser og anmeldelser |
|
Synlighed af afleveringer | Alle afleveringer kan gøres synlige for hele gruppen af studerende og dermed stimulere de studerendes nysgerrighed og give indsigt i, hvordan den foreslåede opgave er blevet løst af ikke kun de tildelte bedømmere, men af andre interesserede studerende. |
Antal bedømmelser | Et højt antal bedømmelser kan være udmattende for studerende; derfor skal antallet af bedømmelser matche opgavens størrelse og den forventede mængde feedback. Værdien af peer feedback ligger imidlertid i at give feedback til andre studerende, når de studerende ser, analyserer og kritisk bedømmer hinandens opgaver. Mere end en bedømmelse giver dermed de studerende mulighed for at se flere perspektiver på, hvordan man løser den foreslåede opgave (Cho & Schunn, 2007). |
Rubrics og feedbackspørgsmål |
Begge feedbackmuligheder kan bruges på samme tid på en peer feedback-opgave.
|
Automatiseret feedbackcoach | Underviseren kan aktivere en AI-drevet automatisk feedbackcoach, der kommenterer den feedback, som de studerende giver hinanden, mens de skriver. AI coachen angiver, hvordan deres feedback vil blive opfattet af afleveringens forfatter og foreslår ændringer til bl.a. den studerendes "tone of voice", som kan hjælpe de studerende med at forbedre kvaliteten af feedbacken. Den automatiserede feedbackcoach læser og forstår dansk og engelsk, men giver kun feedback på engelsk. Den er baseret på OpenAIs sprogmodel, men interagerer eller udveksler ikke data med ChatGPT, da modellen er en lokal installation lavet af FeedbackFruits. De studerende input bruges ikke til at træne, omskole eller justere modellen på nogen måde. |
Mere løst faciliteret peer feedback kan ske i Brightspace vha. værktøjet Discussions ved at få de studerende til at dele en mindre tekst som f.eks. en problemformulering, som andre kan kommentere på, eller ved at anvende Groups i Brightspace til at dele dokumenter. Studerende kan også invitere hinanden ind i Office 365-dokumenter til indbyggede tekstkommentarer.
Hvis du vil vide mere om digitalt understøttet peer feedback eller har brug for hjælp til at opsætte et peer feedback-loop, så tag kontakt til: