Aktiviteten er opdelt i to lige vigtige dele:
Initiativet har til formål at give de studerende et indblik i fagligheden, en forståelse af de veje, studiet kan føre til, og noget konkret at spejle sig i. Motivationen for aktiviteten er, at fagligheden bliver praksisnær og karriereperspektivet trækkes ind i faget.
Begge aktiviteter ligger i den første halvdel af lektionsplanen og fungerer godt på et kursus, der indeholder introducerende elementer til fagligheden.
De studerende skal i grupper undersøge, hvem de fastansatte fagfolk på uddannelsen er, og hvad de laver. Øvelsen er delt over to undervisningsgange.
De studerende skal i grupper finde ud af, hvad alumner inden for deres uddannelse arbejder med. Denne øvelse løber over to undervisningsgange.
De studerende får et tættere møde med relevante personer, der kan fungere som faglige forbilleder. Dermed er øvelserne en måde at få sat et ansigt på en mulig fremtidig beskæftigelse.
Som underviser skal du være opmærksom på, at der skal afsættes tid til at få aftaler med alumner. Du kan også overveje at lade den opgave være op til de studerende, hvis der også er en læring i, at de selv skal tage kontakt.
Initiativet har til formål at give de studerende et indblik i fagligheden, en forståelse af de veje, studiet kan føre til, og noget konkret at spejle sig i.
Praksiseksemplet er udviklet i forbindelse med Projekt 1. studieår, hvor fastholdelsesinitiativer på Arts Aarhus Universitet blev kortlagt.