De studerende gennemgår et 7 ugers forløb, hvor de først introduceres til kemisk forskningspraksis af interne og eksterne forelæsere, hvorefter de bliver tilknyttet en forskningsgruppes arbejde, og på den måde inkluderes i kemisk laboratorieforskning. Dette afsluttes med en rapport, der både modtager feedback fra forskerne og deres medstuderende.
Formålet er at understøtte de studerendes tilhørsforhold til studiet ved at knytte dem til en forskningsgruppe, hvor de oplever hvordan det er at være en del af et forskningsfællesskab. Herved opbygger de relationer til forskerne på studiet, og de kan opleve hvad forskning og en karriere inden for kemi reelt indebærer.
Forløbet ligger fra påske og strækker sig over 7 uger (se pdf med programforløbet her):
Brightspace blev brugt til at informere om, hvordan man holder møder, organiserer møder etc.
Diskussionsforum i Brightspace blev brugt til feedbackøvelser, hvor studiegrupperne havde mulighed for at dele erfaringer.
Nogle studerende får en blivende tilknytning til deres forskningsgruppe.
Generelt bidrager forløbet til at de studerende lærer at blive selvforvaltende studerende, og det hjælper dem til afklaring om deres fremtid som kemiker.
Der er forskelle på hvordan samarbejdet i forskningsgrupperne fungerer og hvor godt de studerende bliver inddraget – og det kan være svært at styre centralt.
Det kan være en udfordring at finde en balance, hvor de studerende både udfordres i laboratoriearbejdet og kan følge med fagligt i hvad der foregår, når de kun er på 2. semester.
Det er vigtigt at være meget præcis med, hvad de involverede forskere skal gøre, for at de studerende føler sig modtaget. Derfor kan det være en god idé at tænke over kommunikationen med de deltagende forskere, så det er helt tydeligt hvad der forventes at de skal gøre i forhold til de studerende.
Den præcise kommunikation til forskerne kan omfatte en forventningsafstemning ift. Hvad der lægges vægt på i peerfeedback og fra underviser. Den afsluttende samtale med forskeren skal være en gennemgang af de studerendes rapport, men med en hensyntagen til, at de studerende kun er på 2. semester.
Se dele af kommunikationsmaterialet her og under links og materialer i højre side.
Redegøre for den kemiske baggrund og teori for de gennemførte eksperimentelle øvelser på baggrund af udleverede artikler.
Beskrive anvendte instrumenters funktion og deres anvendelsesområder.
Indsamle og dokumentere data
Udforme en videnskabelig rapport over de gennemførte hold-øvelser.