Aarhus Universitets segl

Introduktion til forskning og laboratoriearbejde

Kort beskrivelse

De studerende gennemgår et 7 ugers forløb, hvor de først introduceres til kemisk forskningspraksis af interne og eksterne forelæsere, hvorefter de bliver tilknyttet en forskningsgruppes arbejde, og på den måde inkluderes i kemisk laboratorieforskning. Dette afsluttes med en rapport, der både modtager feedback fra forskerne og deres medstuderende. 

Underviserens motivation

Formålet er at understøtte de studerendes tilhørsforhold til studiet ved at knytte dem til en forskningsgruppe, hvor de oplever hvordan det er at være en del af et forskningsfællesskab. Herved opbygger de relationer til forskerne på studiet, og de kan opleve hvad forskning og en karriere inden for kemi reelt indebærer. 

Beskrivelse af aktiviteten

Forløbet ligger fra påske og strækker sig over 7 uger (se pdf med programforløbet her): 

  • De første 3 uger består undervisningen af ugentlige forelæsninger med både interne og eksterne gæsteforelæsere. Emnerne omhandler forskningspraksis og behandler bl.a.: 
    • hvordan man forholder sig til data 
    • hvordan man søger og læser litteratur  
    • programmer til kildehåndtering og god citationspraksis 
    • etiske spørgsmål. 
  • De 2 efterfølgende uger bruger de studerende i et forskningslaboratorium. De bliver inddelt i grupper á 3, ud fra deres interesser, men bestemt af underviser. Hver gruppe bliver tilknyttet en forskningsgruppe. Her indgår de i forskningsarbejdet og introduceres på den måde til kemisk forskning. ”Afstanden” fra studerende til instituttets forskere og forskning bliver dermed mindre.   
  • De sidste 2 uger af forløbet skriver grupperne en rapport på baggrund af laboratoriearbejdet, og får dermed afprøvet hvordan man formidler forskning i kemi. De studerende får mundtlig feedback fra forskerne på deres rapporter, og de giver peer feedback på hinandens korte PowerPoint-præsentationer.  

Ressourcer til studerende:

  •    Udvalgte artikler

   

   

Support til studerende:

  • Oplæg fra gæsteforelæsere 
  • At indgå i forskningsgrupper 
  • Peer feedback 
  • Underviser feedback 

Anvendt teknologi

  • Brightspace blev brugt til at informere om, hvordan man holder møder, organiserer møder etc.  

    • Diskussionsforum i Brightspace blev brugt til feedbackøvelser, hvor studiegrupperne havde mulighed for at dele erfaringer. 

Udbytte af aktiviteten

Nogle studerende får en blivende tilknytning til deres forskningsgruppe. 

Generelt bidrager forløbet til at de studerende lærer at blive selvforvaltende studerende, og det hjælper dem til afklaring om deres fremtid som kemiker. 

Udfordringer

Der er forskelle på hvordan samarbejdet i forskningsgrupperne fungerer og hvor godt de studerende bliver inddraget – og det kan være svært at styre centralt. 

Det kan være en udfordring at finde en balance, hvor de studerende både udfordres i laboratoriearbejdet og kan følge med fagligt i hvad der foregår, når de kun er på 2. semester. 

Værd at overveje

Det er vigtigt at være meget præcis med, hvad de involverede forskere skal gøre, for at de studerende føler sig modtaget. Derfor kan det være en god idé at tænke over kommunikationen med de deltagende forskere, så det er helt tydeligt hvad der forventes at de skal gøre i forhold til de studerende.  

Den præcise kommunikation til forskerne kan omfatte en forventningsafstemning ift. Hvad der lægges vægt på i peerfeedback og fra underviser. Den afsluttende samtale med forskeren skal være en gennemgang af de studerendes rapport, men med en hensyntagen til, at de studerende kun er på 2. semester.  

Se dele af kommunikationsmaterialet her og under links og materialer i højre side. 


Aktiviteter

    Praksiseksempler


      Basisinformationer

      • Fakultet: NAT 
      • Uddannelse: Kemi
      • Kursus: Introduktion til forskning i kemi
      • Studieniveau: BA
      • Holdstørrelse: Ca. 25-30 studerende
      • Undervisningsform: Holdundervisning, laboratorieundervisning
      • Omfang: Kort forløb
      • Primær aktivitetstype: Viden og information, undersøgelse/analyse, samarbejde, øvelse/praksis
      • Anvendt teknologi: -

      Læringsmål

      • Redegøre for den kemiske baggrund og teori for de gennemførte eksperimentelle øvelser på baggrund af udleverede artikler. 

      • Beskrive anvendte instrumenters funktion og deres anvendelsesområder. 

      • Indsamle og dokumentere data 

      • Udforme en videnskabelig rapport over de gennemførte hold-øvelser.