Grafisk fremstilling af en idé kan bruges i alle fag, hvor de studerende skal skrive en fri, skriftlig eksamensopgave. Aktiviteten får de studerende til at overveje deres emne og problemstilling i god tid, ligesom de bliver nødt til at lave en plan for, hvordan de vil gribe opgaven an.
Den grafiske fremstilling af en idé på en poster kræver, at de studerende kommer ind til kernen af det, de arbejder med. Billederne og figurerne er med til at lette snakken med de medstuderende og giver noget konkret at pege på og diskutere.
De studerende får at vide, at de skal have en foreløbig idé eller problemformulering til en opgave klar til den aktuelle undervisningsgang. Først holder underviser et kort oplæg om, hvordan man laver en grafisk fremstilling af en idé på en poster til en konference og fortæller, hvad posterens funktion er. Det er en god idé at låne et par posters, som du kan vise frem for de studerende. Herefter falder aktiviteten i tre dele:
Du kan også invitere studerende fra en anden årgang til at være ”gæster” til præsentationen af de færdige posters, så der kommer endnu mere modspil.
De studerende kommer i gang med deres eksamensopgaver på et tidligt tidspunkt og får feedback fra deres medstuderende på foreløbige ideer. De kender til hinandens emner og kan eksempelvis dele nyttig litteratur med hinanden under eksamensskrivningen.
Grafisk fremstilling af en idé på en poster skal ligge på et passende tidspunkt i semestret, hvor de studerende netop er gået i gang med de indledende forberedelser til eksamensskrivningen. Hvis aktiviteten ligger for tidligt, har de studerende endnu ikke noget at sige på en poster, og hvis det ligger for sent, bliver hele øvelsen overflødig.