Aarhus Universitets segl

Specialevejledning af store hold

Kort beskrivelse

Specialevejleder igangsætter 4 konkrete tiltag for at lette arbejdet som vejleder for store hold og øge udbyttet for de studerende.

Motivation

Skabe en ramme for specialevejledning, der giver mere tid til konkret og specifik vejledning af de studerendes specialeopgaver. 

Læringsmål

Forbedret og mere målrettet specialevejledning.

Udførelse

Vejlederen igangsatte 4 tiltag i forbindelse med vejledning af 17-20 studerende. 

CASENS FORLØB

1. Kollektiv vejledning

Der er informationer, som alle studerende har behov for at få. I stedet for at fortælle det samme til 20 studerende, kan man gøre dette én gang til en fælles vejledningssession. Det er en fordel for vejleder men også for de studerende, da de får mulighed for at møde hinanden og høre hinandens overvejelser samt de problemformuleringer de arbejder med.

2. Vejlederbrev

Vejleder skriver et vejlederbrev for at forventningsafstemme med de studerende: Hvad er det vejleder prioriterer højt i samarbejdet med de studerende, men også i forhold til det skriftlige produkt? Hvordan ønsker vejleder at vejlede, hvilke forventninger har vejleder til de studerende og hvad kan de studerende med rette forvente af vejleder (og ikke forvente)?

3. Peer review

De studerende inddrages aktivt i processen ved at lade dem reviewe hinandens arbejde. Gennem processen lærer de studerende at reflekterer over andres og egen arbejde.

Læs mere om peer feedback.

4. Online diskussionsforum

Et online diskussionsforum i Brightspace oprettes og deles med de studerende. Her kan studerende stille generelle spørgsmål om eks. strukturen på en typisk indholdsfortegnelse, og vejleder besvarer spørgsmålene løbende. Med et online diskussionsforum kan alle få glæde af de svar, vejleder giver, og det fungerer samtidig som et opslagsværk, man som vejleder kan henvise til år efter år.  

RESSOURCER TIL STUDERENDE

SUPPORT TIL STUDERENDE

Erfaringer

Udbytte

  • Kollektiv vejledning har givet specialestuderende mulighed for at støtte sig op af andre studerende og deres erfaringer.

Udfordringer

  • Som vejleder skal man overbevise de studerende om at det er en fordel at dele ud af sine overvejelser og erfaringer.     

Gode råd til andre undervisere

  • Som vejleder skal man påtage sige mere ansvar for at sikre, at værdien af det kollektive blev klart for de studerende.    

Basisinformationer

Undervisers navn  Sune Dueholm 
Fakultet og institut BSS
Uddannelse Institut for virksomhedsledelse 
Studieniveau Kandidat
Kursus Speciale vejledning 
Omfang Forløb
Undervisningsform Vejledning

Kontakt

Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.