Specialevejleder igangsætter 4 konkrete tiltag for at lette arbejdet som vejleder for store hold og øge udbyttet for de studerende.
Skabe en ramme for specialevejledning, der giver mere tid til konkret og specifik vejledning af de studerendes specialeopgaver.
Forbedret og mere målrettet specialevejledning.
Vejlederen igangsatte 4 tiltag i forbindelse med vejledning af 17-20 studerende.
CASENS FORLØB | |||
1. Kollektiv vejledning | Der er informationer, som alle studerende har behov for at få. I stedet for at fortælle det samme til 20 studerende, kan man gøre dette én gang til en fælles vejledningssession. Det er en fordel for vejleder men også for de studerende, da de får mulighed for at møde hinanden og høre hinandens overvejelser samt de problemformuleringer de arbejder med. | ||
2. Vejlederbrev | Vejleder skriver et vejlederbrev for at forventningsafstemme med de studerende: Hvad er det vejleder prioriterer højt i samarbejdet med de studerende, men også i forhold til det skriftlige produkt? Hvordan ønsker vejleder at vejlede, hvilke forventninger har vejleder til de studerende og hvad kan de studerende med rette forvente af vejleder (og ikke forvente)? | ||
3. Peer review | De studerende inddrages aktivt i processen ved at lade dem reviewe hinandens arbejde. Gennem processen lærer de studerende at reflekterer over andres og egen arbejde. | ||
4. Online diskussionsforum | Et online diskussionsforum i Brightspace oprettes og deles med de studerende. Her kan studerende stille generelle spørgsmål om eks. strukturen på en typisk indholdsfortegnelse, og vejleder besvarer spørgsmålene løbende. Med et online diskussionsforum kan alle få glæde af de svar, vejleder giver, og det fungerer samtidig som et opslagsværk, man som vejleder kan henvise til år efter år. |
RESSOURCER TIL STUDERENDE | SUPPORT TIL STUDERENDE |
|
Som vejleder skal man påtage sige mere ansvar for at sikre, at værdien af det kollektive blev klart for de studerende.
Undervisers navn | Sune Dueholm |
Fakultet og institut | BSS |
Uddannelse | Institut for virksomhedsledelse |
Studieniveau | Kandidat |
Kursus | Speciale vejledning |
Omfang | Forløb |
Undervisningsform | Vejledning |
Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.