Fakultet: Arts. Uddannelse: Informationsvidenskab. Kursus: Instruktorforløb i Forretning og Teknologi. Studieniveau: 2. semester BA. Holdstørrelse: 30-60.
Et succesfuldt undervisningsforløb er i høj grad afhængigt af, at de involverede parter har samme forventninger til undervisningens indhold og format. Aktiviteten beskriver, hvordan man kan forventningsafstemme med de studerende ved studiestart og i løbet af semestret.
Aktiviteten er udført som en del af et instruktorforløb, hvorfor det ikke kun er relevant at forventningsafstemme med de studerende men også med den tilknyttede underviser og andre eventuelle instruktorere. Forventningsafstemningen med disse parter kan tage udgangspunkt i pdf'erne i boksen til højre. Forventningsafstemningen med de studerende udføres som en del af den første undervisningsgang på instruktorforløbet:
Midt på semestret gennemgår du referatet fra første forventningsafstemning med de studerende.
Bed herefter de studerende svare på følgende på to post-its:
Saml post-its'ene ind og læs dem igennem. Til næste undervisningsgang forbereder du en opsamling, som du præsenterer for holdet. Herefter følger en kort diskussion, hvor du kan spørge ind til uklare svar og diskutere, hvordan I kan forbedre undervisningen sammen.
Foventningsafstemningen gør, at du som instruktor får et indblik i de studerendes oplevelse af undervisningen. Du får en chance for at forbedre den, og de studerende oplever at blive taget alvorligt, hvilket sandsynligvis vil øge motivationen og deltagelsen i dine timer.
Her kan du finde inspiration til spørgsmål, der er gode at have med til forventningsafstemning med forskellige parter:
Julie Bondgård, studerende og instruktor på Informationsvidenskab.