De fleste vejledere i dag gør brug af online værktøjer i deres vejledning, fx videomøder, mails, fildeling og skriftlig feedback. I nogle tilfælde vil det være nødvendigt at hele eller det meste af vejledningen foregår online, som fx hvis vejleder og studerende er geografisk adskilt. Det stiller nye krav til at sikre en frugtbar samarbejdsrelation, og det forudsætter både teknisk og pædagogisk viden om brugen af digitale værktøjer i vejledningen.
I online vejledning kan det være vanskeligere at opbygge en god relation og gensidig tillid sammenlignet med fysiske vejledningsmøder. Særligt i online vejledning er der en risiko for at den studerende kan føle sig isoleret og afkoblet. For at afhjælpe dette, er det vigtigt at vejledere også bruger tid på relationsarbejdet i online vejledning. Ligesom man ofte vil gøre i fysiske møder, kan man fx starte og slutte møderne uformelt med en kort snak om ikke-faglige ting . Da tillidsfulde relationer er vigtige at få opbygget tidligt i et vejledningsforløb, vil det være en fordel med fysiske møder i starten. Er det ikke muligt at mødes fysisk, anbefales et videomøde. På det indledende møde kan projektets overordnede rammer afklares og forventninger afstemmes om mødetidspunkter, kontakt mellem møder, deadlines for at sende materiale før møder samt brug af digitale teknologier.
Studerende kan være tilbageholdende med at tage kontakt. Derfor kan vejlederen med fordel initiere kontakt og styre processen i starten, for derefter gradvist at lade den studerende tage mere ansvar for samarbejde og kommunikation. Online vejledning kan opdeles i mundtlig og skriftlig vejledning.
Mundtlig vejledning foregår synkront gennem brug af teknologier til videomøder, som fx zoom. Den synkrone mundtlige vejledning egner sig godt til dialog, dynamisk interaktion og samarbejde. Mundtlig vejledning egner sig også til de mere komplicerede dele af processen, og der hvor de studerende er ”kørt fast”. Derfor er det vigtigt med synkrone online vejledningsmøder i starten og midten af processen, hvor vigtige valg om tema, problemformulering, dataindsamling og analyse skal afklares. Du kan eksempelvis:
Skriftlig vejledning foregår typisk asynkront gennem udveksling af mails og deling af filer. I online skriftlig vejledning kan gøres brug af teknologier til 1) deling af filer, fx OneDrive eller Word Online og 2) teknologier til lyd- og videooptagelse af feedback, fx zoom.
Fordelen ved skriftlig vejledning er, at den er fleksibel i tid og rum og kan bruges til at give svar på simple spørgsmål. Den egner sig bedst til hurtig udveksling af information og til at læse skriftlige oplæg og give tekstfeedback. Den skriftlige vejledning er således hensigtsmæssig til mere uproblematiske skriveforløb, når en god samarbejdsrelation er etableret.
Nielsen, T. A. & Wichmann-Hansen, G. (2019) Onlinevejledning. i God vejledning: af specialer, bacheloropgaver og projekter. red. / Lotte Rienecker; Gitte Wichmann-Hansen; Peter Stray Jørgensen. 2. udg. Frederiksberg : Samfundslitteratur,
Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.