Aarhus Universitets segl

Skriv: Blogs i undervisningen

Kort beskrivelse

Ved at oprette en blog, der er specifik for dit hold eller deres emne, giver du de studerende mulighed for at reflektere og diskutere deres opgaver eller interesseområder gennem blogindlæg og kommentere på hinandens opslag. På denne måde kan de studerende interagere med medstuderende, underviseren og eventuelle interessenter uden for klasserummet.

Motivation for aktiviteten og ønsket udbytte

Ved at anvende blogs i forbindelse med undervisningen kan de studerende øve sig i formidling af faglige emner og gøre det let at få skriftlige tilbagemeldinger på deres arbejde. Derudover kommer bloggen til at fungere som en vidensbank for de studerende, som de kan trække på til eksamen, og du som underviser kan benytte med fremtidige hold.

Blogs kan anvendes på flere måder, og udbyttet afhænger derfor af, hvordan blogging anvendes i undervisningen. Hvis studerende eksempelvis skal skrive om tekster eller begreber som forberedelse til den konkrete undervisningsgang sikres, at de studerende forholder sig til pensum. Bloggen bliver således en platform, hvor der nemt kan igangsættes skriftlig feedback, samt hvor de studerende kan blive bevidst om deres viden om emnet og reflektere over videnshuller.

 

Udfør aktiviteten

  • Du skal som underviser oprette en blog eller bede de studerende om at oprette en blog - overvej i denne sammenhæng hvilken type blog, der vil være mest anvendelig i din undervisning: en kursusblog, en gruppeblog eller en individuel blog.
    • Du kan som udgangspunkt ikke regne med, at de studerende har erfaring med at blogge, og det kan derfor være en god idé at starte i det små med at introducere en kursusblog, hvor de kan poste indlæg som for eksempel afleveringsopgaver eller kursusrelevante links.
    • Næste trin kan være en klasseblog, hvor du skriver indlæg, og de studerende skriver kommentarer til disse indlæg.
    • Herefter kan du bede de studerende om at oprette og anvende gruppeblogs, hvor de selv poster indlæg og kommenterer på hinandens indlæg.
  • Definér et afgrænset emne for de studerende, som de skal forholde sig til på bloggen. Det kan eksempelvis være et fagområde eller tema - gerne med udgangspunkt i relevante problemstillinger.

  • Definér forventninger til blogindlæggenes længde, hyppighed og særlige sproglige formuleringer, som for eksempel: “jeg/vi kan se et dilemma mellem…”, “Jeg er enig i….fordi…” eller “Jeg er uenig i...fordi…”. Sådanne formulerede forventninger kan gøre det nemmere for studerende uden erfaring med at blogge at komme godt i gang.

  • Du skal som underviser gøre det klart for de studerende, hvorvidt bloggens indhold kommenteres eller bedømmes af dig. I bekræftende fald bør kriterierne for bedømmelse være tilgængelige for de studerende.

Variationsmuligheder:

  • Blogs kan anvendes som en del af forberedelsen til undervisningen, idet de studerende kan skrive blogindlæg forud for timerne med faglige fokuserede spørgsmål til dagens tekster. I undervisningen behandles disse spørgsmål i kombination med det, du ellers har planlagt som underviser.
  • Du kan løbende stille opgaver på undervisningsbloggen, der besvares af de studerende via kommentarfunktionen.
  • Blogs kan anvendes som platform til aflevering af opgaver, der skal udføres peer review på, som en del af forberedelsen for de andre studerende.
  • Brug blogs til interaktion med “et publikum”, som er invitereret med ind for at kommentere på de studerendes indlæg.

Aktiviteter

    Praksiseksempler


      Værd at overveje:

      • Hvor åben skal bloggen være?
        • Skal det være en blog i Brightspace, som kun er tilgængelig for deltagerne på det pågældende kursus?
        • Skal det være en blog på internettet, som er tilgængelig for offentligheden, så det er muligt for andre at læse, kommentere og deltage på bloggen? 
      • Det er vigtigt, at du som underviser tydeliggør rammen for aktiviteten for de studerende: Hvad er formålet med at deltage i denne aktivitet?