Som underviser faciliterer man de studerendes læringsproces gennem forskellige læringsaktiviteter. I det fysiske rum har underviseren mulighed for at observere de studerendes interaktion med stoffet og hinanden, og justere undervisningen undervejs for at understøtte deres læringsproces.
Når undervisningen foregår online, out-of-class, i et blended learning- eller flipped classroom- format, kan underviseren ikke på samme måde se, hvordan de studerende interagerer med stoffet og hvorvidt de planlagte læringsaktiviteter understøtter de studerendes læringsproces. For at understøtte de studerende læring bedst muligt i disse formater kan det være hjælpsomt at gøre brug af Learning Analytics.
På Brightspace kan underviserne se data om de studerendes aktivitet og interaktion med læringsaktiviteterne tilgås på flere måder. Undervisere kan bl.a. tilgå de forskellige Course Tool statistikker (quizzer, discussions, assignments, surveys. mv.), kursets Grade Center og kursets Content Report. Her kan undervisere se data, der f.eks. angiver tidsforbrug i kursets indholdselementer, interaktion med videoer og quizzer eller mængden af skrevne indlæg i diskussionsfora. Her er det vigtigt at være opmærksom på, at data ikke er en 1:1 repræsentation af virkeligheden, men information, der kan give en indikation på aktivitet og interaktion i kurset.
I Brightspace kan du bruge content reports til at få information om de studerendes adfærd i dit Brightspacekursus. Du kan fx se, hvor mange studerende der har tilgået kurset og hvor lang tid de har brugt på de enkelte elementer. Informationen kan ses som indikation for, om materialet stemmer overens med de studerendes forudsætninger og niveau eller om materialet skal tilpasses. Husk at data ikke er en 1:1 repræsentation af virkeligheden.
Ud fra et pædagogisk rationale kan særligt to perspektiver på pædagogisk brug af Learning Analytics fremhæves.
Learning Analytics kan guide undervisere til et data-informeret re-design af deres kurser og undervisningsmaterialer. Ved at analysere sammenfattede data fra tidligere iterationer af et kursus eller på tværs af flere kurser kan undervisere identificere mønstre, tendenser og områder med potentiale for forbedring - f.eks. kan data om de studerendes hhv. interaktioner og præstationer give nogle indikationer på effektiviteten af diverse undervisningsstrategier, læringsaktiviteter, undervisningsformater, pædagogiske tilgange eller kursusdesignvalg og indikationerne er et godt udgangspunkt for en videre dialog med de studerende. Den samlede information kan guide designet af såvel aktuelle som kommende kurser, så det understøtter de studeredes læring bedst muligt.
Learning Analytics kan bruges til at give studerende et bedre indblik i deres læring og progression og herigennem fremme deres engagement og motivation. Overordnet kan Learning Analytics understøtte de studerendes overblik og navigation i læringsprocessen. Visuelt kan data f.eks. illustrere hvor langt i forløbet de studerende er kommet, og hvordan de har klaret sig igennem. Her kan underviseren placere fokus på forbedringer siden sidst, gennemførte elementer eller nye målsætninger for at understøtte de studerendes viden om og ejerskab til læringsprocessen.
Learning Analytics handler om at skabe meningsfulde pædagogiske forbedringer baseret på data.
Nedenstående råd kan du bruge som rettesnor for en hensigtsmæssig brug af Learning Analytics.
1. Definér formålet med at anvende Learning Analytics | Hvad er dit formål med at anvende Learning Analytics? Ønsker du at tilpasse undervisningen bedre til de studerendes faglige forudsætninger, forbedre de studerendes engagement etc.? |
---|---|
2. Indsaml relevant data | Identificer de nødvendige datakilder, såsom studerendes præstationsdata eller data om interaktion med online aktiviteter. Suppler data med yderligere viden fra dialog med de studerende. |
3. Analyser de indsamlede data for at få indsigt i studerendes adfærd og præstationer | Identificer mønstre, tendenser og eventuelle problemer. Brug disse oplysninger til at træffe informerede beslutninger om undervisningsmetoder, ressourceallokering og tilpasning af undervisningsmaterialet. Hensigtsmæssige justeringer kan forbedre de studerendes engagement og læring. |
4. Kommuniker om brugen af Learning Analytics | Sikr dig, at der er gennemsigtighed omkring dataindsamling; fortæl de studerende og kollegaer hvilke data vil blive brugt og hvordan, og hvordan det kan gavne de studerende. Forhold dig også kritisk til data og vær opmærksom på eventuelle bias. |
5. Evaluér din brug af Learning Analytics | Saml feedback fra både studerende og kollegaer for at identificere, hvad der fungerer, og hvad der kan forbedres. |
Ahmad, A., Schneider, J., Griffiths, D., Biedermann, D. Schiffner, D., Greller, W., Drachsler, H. (2022). Connecting the dots – A literature review on learning analytics indicators from a learning design perspective. Journal of Computer Assisted Learning
Nortvig, A. (2016). Learning Analytics som udgangspunkt for refleksion over didaktisk design - i blended learning. Læring & Medier (LOM), 16
Stenalt, M. H., Lassesen, B., Rossen, D. S., Bager-Elsborg, A. (2019). Kan videregående uddannelser mindske frafald ved hjælp af læringsteknologi? Et systematisk review. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift (DUT), 26
Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.