Måske har du bemærket, at nogle af dine studerende ikke deltager aktivt i din onlineundervisning. Nogle deltager muligvis ikke i diskussionerne, holder deres webcam slukket eller logger måske slet ikke på online mødelokalet. Du er ikke alene.
Nedenfor finder du flere anbefalinger, der kan hjælpe dig med at bevare de studerendes motivation og få dem til at deltage aktivt i de online undervisningsaktiviteter.
Online undervisning og læring afhænger ofte af de studerendes uafhængige arbejde med indholdet og materialet. Det kan føles uoverskueligt for de studerende at navigere i materialerne, udføre opgaverne og planlægge arbejdet, når den sædvanlige ramme og daglige støtte fra klassekammerater og undervisere ikke er let tilgængelige.
Ved at give klare instruktioner og opdele undervisningen og opgaverne i mindre dele vil onlineaktiviteterne føles mere håndterbare for de studerende. Du kan eksempelvis:
|
Selvom de studerende er vant til at bruge digitale medier i deres sociale liv, kan det være skræmmende at have online samtaler om akademisk materiale med undervisere og medstuderende.
Ved at give flere måder at deltage på og gøre det tydeligt, hvordan de kan deltage aktivt, kan du gøre onlineundervisningen mere engagerende og motiverende. Du kan eksmepelvis:
|
Studiegrupper er afgørende for motivation og læring - også i online læring. Hvis en studerende ikke allerede har en veletableret studiegruppe, er der en øget risiko for, at de føler sig alene med deres studiearbejde - især når de ikke møder klassekammerater på campus.
Du kan støtte samarbejde mellem studerende ved at oprette grupper og foretage gruppeopgaver både under og mellem undervisningssessioner. Du kan eksempelvis:
|
Når den indre motivation mangler, kan det hjælpe at have deadlines og at vide, at nogen venter på, at man leverer sine input. Af denne grund er det en god ide at få de studerende til regelmæssigt at dele deres arbejde med dig og hinanden. Dette giver dig også et indblik i deres akademiske niveau og forståelse af det faglige indhold. Det kan være meget tidskrævende, så det er vigtigt at holde det håndterbart.
Ved at oprette mindre men oftere deadlines og opgaver kan du holde øje med og følge op på elevernes arbejde. Dette får opgaverne til at virke mere relevante. Du kan eksempelvis:
|
Interaktionen med underviseren kan være afgørende for de studerendes engagement i undervisningen. I online undervisning sker kontakten ikke af sig selv, og du kan ikke stole på, at eleverne tager initiativet. Af denne grund skal du være proaktiv med at etablere og opretholde kontakt med de studerende.
Sørg for personlige møder med hver studerende / grupper af studerende, og vær proaktiv med hensyn til de studerende, der ikke selv beder om hjælp. Du kan eksempelvis:
|