Multiple Choice Tests indeholder som hovedregel et spørgsmål (stem), hvilket i nogle tilfælde kan have en anden form, eksempelvis en sætning, et tekststykke eller andet. Spørgsmålet skal besvares ud fra en række valgmuligheder (alternatives), som består af én eller flere korrekte svar (answer) og én eller flere distraktorer (disctractors).
Når du bruger Multiple Choice Tests i din undervisning, bliver det faglige indhold formidlet på en ny måde, der kan understøtte den enkelte studerendes læring i forbindelse med både undervisningsforberedelse, selve undervisningen og eksamenslæsning. Multiple Choice Tests giver dig som underviser mulighed for at få et indblik i, hvad de studerende ved, og hvad de ikke ved. Du kan både bruge det som afsæt for planlægningen af din undervisning, eller du kan bruge det løbende gennem semestret til at få overblik over de studerendes forståelse af de emner, I gennemgår i undervisningen.
Herunder finde du gode råd til hvordan du udformer gode MCQ spørgsmål, både generelt og i systemerne Brightspace og WISEflow.
Vær opmærksom på at eksamens MCQ afvikles i WISEflow.
Multiple Choice Tests kan udformes på mange måder og teste mange forskellige ting, men som hovedregel skal Multiple Choice Tests:
Se evt. handoutet med retningslinjer for udarbejdelse af MCQ.
Denne vejledning viser hvordan du opretter en quiz.
Problemer med at se hele vejledningen? Prøv at opdatere siden. Hvis det ikke virker Tryk på "View It" og vælg "Watch It" og skift tilbage igen.
Denne vejledning viser hvordan der tilføjes og tilpasser spørgsmål i en quiz.
Problemer med at se hele vejledningen? Prøv at opdatere siden. Hvis det ikke virker Tryk på "View It" og vælg "Watch It" og skift tilbage igen.
Denne vejledning viser hvordan du redigere og tilpasser indstillingerne for en quiz. Denne vejledning viser også hvordan du viser studerende resultaterne af den quiz de har taget.
Problemer med at se hele vejledningen? Prøv at opdatere siden. Hvis det ikke virker Tryk på "View It" og vælg "Watch It" og skift tilbage igen.
Herunder finder du beskrivelser af syv forskellige former for Multiple Choice Questions (MCQ), som kan indgå i Multiple Choice Tests i din undervisning eller til eksamen. Eksemplerne i de syv beskrivelser er lavet med inspiration fra Danmarkshistorien.dk og kan nemt konverteres til andre fagligheder.
a. Enkel sandt/falsk-spørgsmål: Spørgsmålet eller udsagnet skal vurderes som enten sandt eller falsk.
b. Mangfoldig sandt/falsk-spørgsmål: Ud fra ét spørgsmål opstilles flere svarmuligheder, der enkeltvis skal vurderes som enten sande eller falske.
a. Aflæsning af et visuelt input og besvarelse herudfra, eksempelvis som fri besvarelse (se punkt 2) eller som konventionel MCQ (se punkt 1). Det visuelle input kan være grafer, tabeller, kort, plakater, malerier, fotografier osv.
b. Interaktiv udfyldning eller markering af et visuelt input, eksempelvis et kort, en tidslinje eller noget helt tredje. Vær opmærksom på, hvilke begrænsninger og muligheder systemet rummer.
Der kan være forskellige formål med at bruge Multiple Choice Tests i undervisningen. For dig som underviser kan det bruges som afsæt for undervisningsplanlægning og til at følge op på, om de studerende lærer det, de skal, men det kan også fungere som repetition for de studerende.
Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.