Portfolio: Forskningstræning og akademiske metoder

Aktiviteten er motiveret af en erkendelse af, at den bedste måde studerende kan blive bekendte og vante med arbejdsprocesser, der relaterer sig til forskning og akademisk skrivning, er ved at udføre forskning og kompositionelle opgaver i forbindelse med anden igangværende forskning på andre kurser.

De studerende får udleveret en guide til portfolio og dertilhørende skabeloner til alle portfolio-opgaverne i starten af semesteret. Disse skal afleveres på forfaldsdatoerne. Enhver opgave, der ikke er udført tilfredsstillende, skal genafleveres. Ved semesterets afslutning afleverer de studerende alle opgaverne.

Med aktiviteten er de studerende meget bedre forberedt til forskning på universitetsniveau. De føler sig mere sikre i at påbegynde forskning og har en fornemmelse for, hvor information kan findes. Samtidig har får de et bedre overblik over selve forskningsprocessen og er bedre klædt på til at skrive deres forskningsopgaver.

• Fakultet: Arts
      • Uddannelse: Engelsk
      • Kursus: Research Skills and Academic Methods
      • Studieniveau: Bachelor, 1. semester
      • Holdstørrelse: Individuelt eller små grupper
      • Omfang: Kursus
      • Primær aktivitetstype: Viden og information
      • Hvordan casen blev gennemført: Tilstedeværelsesundervisning

Målet med aktiviteten er, at de studerende skal:

• tilegne sig evner i effektiv informationssøgning og akademiske bedømmelseskriterier i udvælgelsen af relevant information og materiale.
      • lære at kunne skelne mellem akademisk og ikke-akademisk materiale samt primære og sekundære kilder.
      • øve sig i at demonstrere viden om computerbaserede informationssystemer, formulere akademiske problemstillinger og kommunikere disse på en videnskabelig måde.
      • øve deres færdigheder i at planlægge og organisere akademiske opgaver korrekt.