Aarhus Universitets segl

Guide: Lav tekniske vejledninger

Kort beskrivelse

Hvis du anvender teknologier i din undervisning, kan det være en god idé at udarbejde en vejledning til programmet. Disse vejledninger kan de studerende anvende til at lære programmet at kende selvstændigt, ligesom de kan vende tilbage til dem, hvis de oplever problemer. 

Start med at undersøge om der allerede findes vejledninger til programmet, som du kan anvende eller tage udgangspunkt i. Det kan alligevel være relevant at udarbejde en vejledning særligt tilpasset din undervisning og gruppe af studerende.  

Nedenfor har vi samlet 6 gode råd til dig der vælger at udarbejde din egen vejledning. 

1. Kend din målgruppe

Det er vigtigt, at du på forhånd finder ud af hvor godt dine studerende kender programmet, da dette afgør, på hvilket niveau du skal starte din vejledning. Overvej f.eks. hvor godt dine studerende kender terminologien for dit kursus. Hvis det er nye studerende bør du overveje at undlade tekniske fagudtryk i vejledningerne. Det kan også være en god idé at kalde vejledningerne for "manualer" fremfor "tekniske vejledninger", for ikke at skræmme dine studerende væk på forhånd.

Tag evt. udgangspunkt Europa Kommisionens model over tilegnelse af kompetencer. Udarbejd din vejledning med udgangspunkt i, at de studerende er på level 1. Så er du helt sikker på at ramme alle.

EKSEMPEL

Du har valgt at lave en vejledning på tekst. Det har du valgt, fordi programmets funktioner er relativt overskuelige og der er ikke et typisk arbejdsflow. Du kan derfor nøjes med at bygge din vejledning op med tekst og tilhørende billeder, hvorpå du kan lave markeringer og tegninger.

2. Overvej formatet

Du kan vælge mellem en lang række formater og medier til din vejledning. Overvej hvilken der er hensigtsmæssig for dit program. Du kan også vælge at kombinere forskellige formater. Hvis du f.eks. anvender tekst, kan du bruge skærmbilleder til at vise og fremhæve funktioner i programmet.

EKSEMPEL

Du har valgt at lave en vejledning på tekst. Det har du valgt, fordi programmets funktioner er relativt overskuelige og der er ikke et typisk arbejdsflow. Du kan derfor nøjes med at bygge din vejledning op med tekst og tilhørende billeder, hvorpå du kan lave markeringer og tegninger.

SÆRLIGT FOR TEKST

SÆRLIGT FOR VIDEO

  • Nem at skimme. 
  • Opbyg i PowerPoint hvis du ønsker et grafisk udtryk med billeder, pile og markeringer. Du kan vælge at anvende AU's PowerPoint-skabelon.

3. Opbyg i moduler

Ved at opbygge i moduler gør du det nemt for mere erfarne studerende at springe over de steps, som de allerede kender. Det bliver også nemmere for dig at ændre, fjerne eller tilføje elementer undervejs. Det kan være i forbindelse med softwareopdateringer, eller hvis din undervisning ændrer sig. 

EKSEMPEL

Ved hjælp af skabelonen til højre her på siden kan du nu gå i gang med at skabe et overblik over din vejledning til Microsoft Outlook. Du vælger at det første modul skal indeholde de mest basale funktioner så som at sende en mail eller oprette en mailsignatur. De efterfølgende moduler viser forskellige andre funktioner, som kan være relevante, så som at anvende programmet til at skabe en delbar kalenderstruktur. Ved at opdele i moduler, gør du det muligt for de erfarne studerende at springe funktioner, som de allerede kender, over.

SÆRLIGT FOR TEKST

SÆRLIGT FOR VIDEO

  • Overvej at anvende separate dokumenter, i stedet for ét stort. Det kan gøre det nemmere at få et overblik over modulet. 

  • Du kan opbygge modulerne som selvstændige ”lessons” under content i Brightspace.

  • Brug funktionen i panopto til at oprette ”kapitler” i din video, så de studerende kan springe i den.

  • Hvis du ikke anvender Panopto, kan du blot indsætte et billede eller slide, som markerer et skifte.  

  • Du kan vælge at lave flere separate videoer, hvis indholdet er meget forskelligt.

4. Gør det kort og præcist

Hold beskrivelserne korte og præcise. Udvælg herunder de vigtigste pointer for hver funktion. De korte punkter kan også gøre det nemmere for de studerende at skimme teksten, hvis de leder efter løsningen på et specifikt problem i forbindelse med brug af programmet.

EKSEMPEL

I forbindelse med at du har skabt et overblik over modulerne, kan du nu opbygge vejledningen til kalenderfunktionen i korte punkter. Du tilføjer skærmbilleder hvorpå du med tegninger fremhæver knapperne, som indgår i punkterne.

SÆRLIGT FOR TEKST

SÆRLIGT FOR VIDEO

  • Brug billeder til at vise funktionerne og knyt korte punkter til hvert billede. 

  • Overvej at bruge tegninger i stedet for skærmbilleder. På den måde kan du fremhæve de vigtige funktioner og skjule resten. Dette er også en måde at undgå billeder med personfølsomme oplysninger.

5. Anvend opgaver eller eksempler

Hvis dit program er komplekst og anvendeligt til mange forskellige arbejdsgange, kan det være en god idé at opsætte cases for brugen af dem. Hvis du ønsker, at de studerende skal i gang med at anvende værktøjet kan du lave små opgaver.

Til formålet kan du f.eks. anvende ”dummy-data”, som er et kurateret datasæt. Det kan også være en beskrivelse af en case med en patient eller familie. Dette kan de studerende anvende i brugen af værktøjet, f.eks. for at undgå at overskride GDPR-reglerne.

EKSEMPEL

Du ønsker, at de studerende skal bruge din vejledning til at prøve kræfter med Microsoft Outlook. Du beder derfor de studerende om at skabe en kalenderstruktur ud fra deres skema for semesteret. Herefter skal de dele kalenderen med hinanden i studiegrupper, så de nemt kan "booke" studiegruppemøder.

SÆRLIGT FOR TEKST

SÆRLIGT FOR VIDEO

  • I en vejledning på tekst kan du nemt dele et link til "dummy datasættet" eller henvise til, hvor de studerende kan finde det ekstra materiale. På den måde kan du også senere ændre henvisningen, hvis du flytter datasættet til en ny lokation.
  • I en videovejledning kan det være sværere at give studerende ekstra materiale. Det vil også være sværere at ændre videoen, hvis materialet skifter lokation.
  • Læg henvisningen til ekstramaterialet eller dummy datasættet som et seperat slide i videoen, som senere kan redigeres og udskiftes, hvis du flytter materialet.
  • Du kan formidle en kort opgave i din video, som de studerende ikke behøver ekstra materiale for at udføre.

6. Husk at fremtidssikre din vejledning

Ofte vil programmer løbende gennemgå softwareopdateringer. Tænk derfor på, at det skal være nemt for dig at ændre i din vejledning. Dette kan du gøre ved at gemme de oprindelige filer, så de er nemme at redigere. At opbygge din vejledning i moduler kan også være med til at fremtidssikre din vejledning, fordi det gør det nemmere for dig at ændre og udskifte modulerne senere.

EKSEMPEL

Du har opbygget din vejledning i word, og herefter oprettet den som "lessons" i Brightspace. Når funktioner ændrer sig, kan du nemt redigere i worddokumentet, og uploade ændringerne. På den måde er din vejledning altid opdateret, og du har den liggende på din computer, så du ikke mister den.

SÆRLIGT FOR TEKST

SÆRLIGT FOR VIDEO

  • Skriv et sted i din vejledning, hvilken version af softwaren din vejledning hører til. Det gør det nemt for både dig, og dine studerende, at finde ud af om de sidder med den nyeste opdatering
  • Gem vejledningerne som Word-format, så du nemt og hurtigt kan redigere dem på et senere tidspunkt.
  • Anvend et simpelt setup, når du filmer din video. Det skal være nemt at duplikere på et senere tidspunkt, så der ikke sker tydelige skift, hvis du skal lave noget af din video om i tilfælde af en opdatering.

Eksempler på vejledninger

Vejledning med tekst og billeder

Fra kurset "Computational methods for archaeological fieldwork"

Her er vejledningen opbygget primært med tekst, mens udvalgte funktioner er fremhævet med billeder. Til denne type vejledning kan du anvende Powerpoint til at lave et mere grafisk udtryk. 


Videovejledning

Denne video viser et arbejdsflow til funktioner i Brightspace. Hvis du ønsker at lave videoer, kan du bruge AU's platform Panopto. Denne platform gør det nemt at redigere videoer, samt at indsætte dem i Brightspace.
 


Interaktiv vejledning med Iorad

Denne vejledning er bygget op med værktøjet iorad. Værktøjet gør det muligt at lave interaktive vejledninger, hvor brugeren scroller igennem slides.

*Bemærk, at Aarhus Universitet ikke har licens til iorad, og du skal derfor selv oprette et abonnement.

Problemer med at se hele vejledningen? Prøv at opdatere siden. Hvis det ikke virker Tryk på "View It" og vælg "Watch It" og skift tilbage igen.


Links og materialer

Download og brug denne skabelon til at udforme et overblik over dine moduler, og hvad de skal indeholde.

Værd at overveje

  • Få nogen til at "teste" din vejledning. Det kan være svært at opdage huller i vejledningen, når du selv kender værktøjet. Spørg en kollega, studerende eller studenterinstruktor, om de vil teste vejledningen og give feedback.
  • Find inspiration til din vejledning. The Carpentries har specialiseret sig i at undervise i kodning og programmering. Du kan bruge deres online-ressourcer som inspiration til din undervisning.

Kontakt

Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.