Studietrivsel kan beskrives som en overordnet “følelse af glæde og tilfredshed”, der omfatter både følelsen af glæde og oplevelsen af personlig udvikling (2). God trivsel betyder ikke et fravær af negative følelser, udfordringer eller utilfredshed – så længe det positive fylder mest (1).
Selvom studietrivsel kan blive påvirket af fysisk eller psykisk sygdom, er trivsel og sygdom to forskellige ting. Man kan godt være i trivsel, selvom man er syg (2).
Forskning, der tager udgangspunkt i de studerendes egne perspektiver, viser, at de ser deres trivsel som afhængig af både fysiske, mentale og sociale forhold i alle dele af livet. Det handler altså om en balance mellem studier, privatliv og arbejde. De studerendes trivsel påvirkes altså ikke af det akademiske miljø alene (1).
AU’s studiemiljøundersøgelse 2023 viser generelt høj trivsel blandt de studerende, men den viser samtidig, at 7% ikke føler sig godt tilpas, 14% føler sig ofte eller altid ensomme, og at 16% oplever at have stærke stress-symptomer ofte eller altid. EVA har i 2023 også undersøgt de studerendes trivsel på landsplan, som viser, at knap hver tredje førsteårsstuderende er i risiko for at mistrives, og at deres trivsel har betydning for frafald samt deres oplevelse af studiemotivation.
Set fra et pædagogisk perspektiv er studerendes trivsel både en nødvendig forudsætning for og en styrkende faktor for indre motiveret læring (3). Positive følelser, som oplevelsen af autonomi og tryghed, giver plads til at engagere sig i ny viden, og gennem denne proces styrkes følelsen af selvrealisering, og de positive følelser, der følger med, motiverer de studerende til at fortsætte deres læringsrejse (4).
Uddannelsesstatistikker viser også en tydelig sammenhæng: Højere trivsel blandt studerende hænger sammen med bedre karakterer og lavere frafald.
Studietrivsel og gode læringsmiljøer er et fælles ansvar. Derfor er der flere aktører og niveauer af handling, fx institutionen, uddannelserne, underviserne og de studerende.
Som udgangspunkt er din rolle pædagogisk, det vil sige at lave inkluderende undervisning. Men du er også en central person i de studerendes studieliv, og du vil måske opleve studerende, som kommer til dig med deres problemer. Derfor kan du også have en afgørende rolle for den enkelte studerende.
Sommetider er den bedste hjælp, du kan give den studerende at henvise dem videre. Der er flere støttetilbud på AU, som er gratis for de studerende:
Som underviser kan du være med til at skabe et fagligt miljø, der fremmer studerendes trivsel. Du kan også spille en vigtig rolle, når studerendes trivsel påvirkes af forhold uden for det akademiske miljø.
Nyere forskning fremhæver, hvor afgørende underviseren er for at vedligeholde og fremme studerendes trivsel. Blandt andet Baik et al. (2019) forklarer, at spørger man studerende om, hvordan universiteter bedst kan støtte deres trivsel, giver 37 % af dem et svar, som relaterer sig til undervisere og undervisningspraksis.
Især tre faktorer er centrale:
Forskning viser, at stressfaktorer i læringsmiljøet kan mindskes betydeligt gennem underviserens tilgang og tilgængelighed, individuel støtte og empatisk opmærksomhed over for de studerende (1;2).
Desuden understreger forskningen, at underviserne ikke forventes at overskride deres professionelle grænser i disse relationer (5).
Studietrivsel hænger tæt sammen med, hvor klart og effektivt undervisere kommunikerer, planlægger, strukturerer og faciliterer både det daglige arbejde i undervisningen og forløbet som helhed.
Forskningen peger på, at høj undervisningskvalitet er en nøgle til at fremme trivsel blandt studerende (5). Hvad studerende fremhæver som kvalitetsundervisning, er ofte det samme som uddannelsesforskningen anbefaler (fx Biggs & Tang, 2011; Ramsden, 2003).
Underviseren spiller en vigtig rolle i at fremme interaktion mellem de studerende og skabe en inkluderende og imødekommende klassekultur.
Forskningen peger på, at det er afgørende, at undervisere understøtter opbygningen af et fagligt fællesskab blandt de studerende på universitetet (5).
Indholdet er udarbejdet af Hanne Balsby Thingholm ved Rådgivnings- og støttecentret i samarbejde med Centre for Educational Development samt Studievejledningen (VEST).
Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.