Panopto er en videoplatform, der gør det nemt at bruge video i forbindelse med undervisningen. Via Panopto kan undervisere både sikkert og let optage og dele videomateriale fra egen computer samt aktivere de studerende i videoerne via eksempelvis quiz, debat og automatisk indeksering. Derudover gør Panopto det muligt at optage og streame undervisning fra store forelæsningslokaler.
Redigere videoer online
Nemt lave studenteraktiverende elementer i videoerne, eksempelvis quiz
Afholde live streaming og foretage optagelse fra forelæsningslokaler
Opret kursusfolderen med bare ét klik – vha. Panopto-linket i kursets navbar.
Med Panopto kan du optage videoer direkte fra din egen computer, som automatisk bliver uploadet, så du nemt kan dele den. Din video er som udgangspunkt ikke delt med noget, med mindre du har startet din optagelse fra Brightspace – i det tilfælde bliver videoen automatisk delt med de studerende i kurset. Du kan installere Panopto på din computer, så du har nem adgang. Via hjemmesiden panopto.au.dk kan du kontrollere privatindstillinger, redigere i din video og meget mere.
Ønsker du at aktivere de studerende, når de ser dine videoer, har Panopto en serie værktøjer til at understøtte dette, bl.a. brug af oversigter, integration af quiz'er og brug af links. På den måde kan Panopto medtænkes i et pædagogisk design, hvor du faciliterer aktiviteter omkring videoen. Du får desuden adgang til quiz-svar og statistik, så du løbende kan følge med i de studerendes læring.
I udvalgte auditorier bliver der være permanente installationer af Panopto (se mere på AU's medarbejderportal), så forelæsninger kan optages og/eller livestreames til studerende. Ved at oprette og indtaste en nøgle deles optagelsen automatisk til studerende via LMS, og du vil kunne koncentrere dig om undervisningen.
Når du deler en video, får dine studerende adgang til værktøjer såsom diskussion, noter og bogmærker. På den måde kan platformen understøtte deres note-tagning og facilitere dialog på holdene. Panopto indekserer automatisk videoen ud fra tekst på eksempelvis PowerPoint. En video optaget med Panopto bliver altså som udgang delt som en interaktiv video, som man kan navigere i via slides, men du kan også dele din video, som en “ren” video.
Nedenfor kan du finde eksempler på læringsaktiviteter, som du med tage udgangspunkt i eller lade dig inspirere af, når du vil anvende Panopto.
Du kan fremme de studerendes læring ved at aktivere dem med indlagte quiz'er og diskussioner i videoerne. På den måde kommer der et liv omkring videoerne, og du understøtter deres aktive anvendelse af materialet.
Spar tid på feedback ved at optage en video med din feedback til de studerendes arbejde. Det kan spare tid i forhold til skriftlig feedback. Du kan også bede de studerende om at give feedback på hinandens arbejde på video og uploade dem.
En måde at bruge video i din undervisning er også at få de studerende til selv at producere video-materiale og dele det via LMS. På den måde er det let at dele indhold, fx. hvis de studerende har været i praktik eller de øver sproglige færdigheder.
Du kan bruge asynkron video til at spille ind i dit kursus' overordnede læringsdesign. Fx. ved at bruge bruge videoer som out-of-class-foreberedelse, hvor teoretiske modeller eller praktiske instrukser bliver præsenteret.
Du kan afholde live streaminger med automatisk optagelse af mikrofoner, powerpoints og kamera.
Der er overordnet to typer af mapper på Panopto.
Desuden eksisterer der Institutmapper, som særlige medarbejdere (fx kursus- og studiesekretærer) har adgang til. Disse fungerer ligesom personlige mapper, men hvor indholdet er tilgængeligt på tværs af flere undervisere.
Du kan finde vejledninger ud fra vejledningernes titler i alfabetlisten oven over eller, hvis du ikke er helt sikker på hvilken vejledning du leder efter, kan du vælge en af kategorierne nedenunder, der vil styre i den rigtige retning ud fra dit behov. Kategorierne indeholder de samme vejledninger som alfabetlisten.