Meget af de studerendes forberedelse lægges ud i studiegrupperne i det første semester, og gør dermed studiegruppearbejdet til en essentiel del af undervisningen, hvorfor gruppedannelse bliver særligt vigtig.
Studiegrupper dannes for alle fag på første semester, med baggrund i et online spørgeskema, hvor undervisergruppen bestemmer hvilke kriterier, grupperne skal dannes ud fra.
Studiestarten kan være socialt og fagligt udfordrende for mange studerende, derfor er formålet med gruppedannelserne:
At styrke lærings- og samarbejdskultur på årgangen for at gøre overgangen til universitetet nemmere og dermed mindske frafald.
At undervisningsdifferentiere, fordi grupperne blandt andet sammensættes ud fra faglige forudsætninger.
Inden studiestart:
En underviser initierer samarbejde med det private firma, UniHelper, der udformer et online spørgeskema til de studerende med spørgsmål vedr. hvordan de bedst arbejder, deres ambitionsniveau, deres personlighedstype etc.
Undervisergruppen tilføjer spørgsmål specifikt vedr. Kinastudier, og beslutter kriterier for sammensætning af studiegrupperne, herunder forhåndskendskab til kinesisk, spredning af tilvalgsstuderende, køn, personlighedstyper og ensartet ambitionsniveau.
1. Semester:
De studerende bliver informeret om, hvordan spørgeskemaet danner baggrund for dannelse af studiegrupperne.
De studerende tilsendes et link til det online spørgeskema og bruger ca. 10-15 min. på at udfylde spørgeskemaets ca. 20 spørgsmål, som en del af deres forberedelsestid.
De studerende gennemgår en workshop, hvor de bl.a. udformer en studiegruppekontrakt.
I løbet af semestret foregår meget studiearbejde imellem undervisningstimerne i studiegrupperne, og studiegruppernes arbejde inddrages i undervisningen.
2. semester:
Her dannes nye grupper for at de studerende kan lære andre at kende og udvikle deres faglige samarbejdsevner.
Nye kriterier indarbejdes i algoritmen, som UniHelper bruger.
3. semester:
Her får de studerende selv lov til at danne grupper. Det eneste krav er, at alle studerende skal indgå i en gruppe. Hvis det ikke lykkes, vil underviserne igen stå for at etablere grupperne.
Unihelper.dk : Online spørgeskema til gruppedannelse
Det kræver enighed i undervisergruppen om at lægge en særlig vægt på opgaver til grupperne, for uden veldefinerede opgaver falder studiegrupperne let fra hinanden.
Mange nye studerende kommer med en vis skepsis ift. gruppearbejde fra deres ungdomsuddannelser, så det er vigtigt at være eksplicit om formålet og udbyttet.
Fortæl de studerende formålet med at etablere studiegrupperne og understreg hvorfor arbejdet i studiegrupperne er så vigtigt.
Alle undervisere skal være dedikerede til at bruge studiegrupperne aktivt i undervisningen.
Under udvikling.