Blogs bliver ofte opfattet som webbaserede dagbøger, men kan ligeledes benyttes til en platform til erfaringsudveksling, diskussion og personlig stillingtagen. Ved at bruge blogs i undervisningen kan både studerende og undervisere producere indlæg samt læse og skrive kommentarer til andres indlæg. Blogs bliver en måde at dele og producere indhold enten som enkeltpersoner, i grupper eller i et større fællesskab.
Blogs kan blandt andet fungere som faglig platform for både studerendes og undervisers refleksioner i et undervisningsforløb og være med til at synliggøre den faglige læring.
Blogs kan således fungere som faglig ressource både for de studerende selv, til eksamen eller senere på uddannelsen samt til omverdenen uden for undervisningen, hvilket kan være motiverende for de studerende. Derudover kan undervisningsblogs give tilbageholdende studerende mulighed for at kommunikere på en anden måde end i plenum til forelæsninger.
Som underviser er det en god idé at overveje, om blogs skal benyttes som kursusblog eller som gruppeblogs:
Brug eksempelvis undervisningsblogs i forbindelse med:
Studerende kan benytte bloggen til at aflevere delopgaver i form af indlæg, som kan benyttes i en større afsluttende opgave på semestret.
Mens de studerende er på studietur eller i praktik, kan de skrive om deres oplevelser og erfaringer på en individuel eller samlet kursusblog relateret til praktikken. Medstuderende og undervisere kan dermed følge aktiviteterne og få indsigt i et forløb, som ellers er svært at få indblik i, samt kommentere og reagere på undervejs. Her giver blogs mulighed for refleksion over f.eks. erfaringer, teori og relationer, hvilket kan være med til at nedbryde de studerendes fornemmelse af isolation i forbindelse med praktik- eller udlandsophold og knytte forløbet mere an til fagene.
Du kan som underviser både give feedback via kommentarer på de studerende blogindlæg eller bede de studerende om at give peer-feedback på hinandens arbejde på bloggen.
Du kan som underviser anvende bloggen, herunder de studerendes blogindlæg, til at målrette og tilpasse din forelæsning i forhold til de studerendes forståelse af det faglige stof. Du kan også bede de studerende om at evaluere på undervisningsforløbet og deres egen læringsproces via konkrete blogindlæg.
Studerende kan gennem kurset udarbejde indlæg på en kursusblog omkring teorier, metoder, teoretikere eller faglige emner, som præsenteres under kurset. Du kan som underviser bede de studerende om på skift at udarbejde indhold til bloggen, hvorpå kursusbloggen bliver en faglig ressource, som kan støtte de studerende i forbindelse med eksamen.
De studerende kan bruge blogformatet til at reflektere over egen læring, deres faglige udbytte og egen arbejdsindsats, fx som en Refleksionslog. Dette kan gavne de studerendes valg af studiestrategier.
Ved du ikke hvilke tjenester, du kan bruge til de forskellige aktiviteter, eller hvad forskellen mellem dem er, så kan du læse mere om tjenester herunder:
Vejledninger:
Blogs i Blackboard er et lettilgængeligt bloggingredskab, da det er indbygget i BlackBoard. Det er let for de studerende at uploade til bloggen, og det hele bliver samlet ét sted. Blogs på BlackBoard er dog altid interne, og de studerendes blogs vil ikke være tilgængelige for andre på internettet. Det kræver, at de studerende er logget ind på Blackboard for, at de kan tilgå materialet.
Vejledninger:
Blogger er et gratis redskab til at oprette blogs, der er frit tilgængelige på internettet. Redskabet indeholder mange funktioner til at udforme siden grafisk, men også med forskellige typer indhold som video og lyd. Redskabet er altså velegnet til de studerende, der vil mere end bare at producere tekst.
Vejledninger:
I Blackboard kan de studerende inddeles i grupper. Dette giver de studerende mulighed for at dele filer mellem gruppens medlemmer, tilføje opgaver, få feedback, afholde online møder gennem collaborate og meget mere.
Vejledninger:
Wordpress er et redskab til at oprette blogs. Den store forskel på dette redskab og Blogger er, hvor avancerede siderne kan blive. Hvor Blogger er meget nemt at anvende, er Wordpress lidt sværere, men giver til gengæld også flere muligheder i sidste ende. Wordpress bruges oftere i erhvervslivet end Blogger, hvilket kan motivere de studerende til at lære redskabet. Få oprettet en undervisningsblog på wordpressværktøjet af Center for Undervisningsudvikling af Digitale Medier.
*Disse digitale værktøjer har endnu ikke et AU licens. Vær opmærksom på, at personfølsomme oplysninger ikke må deles i tredjepartsplatforme uden AU licens. Du kan læse mere om databeskyttelsesforordningen her.
(Arts) = adgangen er begrænset eller kun godkendt til brug på Arts.
Det er mest hensigtsmæssigt, at de studerende oplever en sammenhæng mellem det, der foregår i undervisningen og aktiviteterne på bloggen. Dette kan gøres ved at tydeliggøre, hvordan og hvorfor blogs bruges som en del af undervisningsforløbet, fx at den bruges som faglig ressource først på semestret og til feedback på konkrete opgaver senere. Derudover kan det gøres ved, at du som underviser prioriterer at være til stede på bloggen, eksempelvis ved at give systematisk feedback til de studerendes arbejde fx som kommentar på de studerendes blogposts.
Indholdet på denne side er udviklet af Pernille Risør Elving, videnskabelig assistent ved Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier.