Aarhus Universitets segl

Hjælp til case-analyse via et online spørgetræ

Kort beskrivelse

De studerende arbejdede frivilligt med en konkret juridisk case uden for undervisningstimerne. Arbejdet foregik via et online spørgetræ, og der fulgtes op på øvelsen på den næste forelæsning.  

Underviserens motivation

Udfordringen var, at op mod 25 % af de studerende dumpede i faget. Det skyldtes muligvis, at de havde svært ved at identificere relevante problemstillinger i juridiske cases og derefter besvare problemstillingerne følgerigtigt. 

Beskrivelse af aktiviteten

Studerendes forberedelse: 

  • De studerende fik udleveret en case svarende til en A4-side, som de individuelt skulle læse og tage noter til.  

  • Derefter blev de ledt via et link ind til Google Forms (OBS: vi foreslår nu at anvende Microsoft Forms), hvor underviser havde defineret et spørgetræ. Her blev givet forskellige svarmuligheder på de problemstillinger, som blev stillet. Når de svarede rigtigt, blev de via spørgsmålene ledt igennem den rigtige struktur i casen.  

  • Til sidst skulle de samle op på alle de delkonklusioner, der har været undervejs, og derefter svare korrekt på den overordnede problemstilling.  

I undervisningen: 

  • Til den efterfølgende forelæsning blev der i plenum fulgt op på spørgetræt/casen, således at faglige spørgsmål blev uddybet.  

Udbytte af aktiviteten

  • 40 % af de studerende valgte at deltage i øvelsen. 

  • Spørgetræet var især vellykket til at træne de studerendes evne til at identificere juridiske problemstillinger og til at danne strukturen i en eksamensbesvarelse.    

  • Af de deltagende studerende mente 68,1 %, at de i høj grad fik hjælp til at identificere den juridiske problemstilling, 30 % i nogen grad. Det samme gør sig gældende ift. at danne strukturen i en eksamensbesvarelse. Ift. forståelse af juridiske problemstillinger (anvende reglerne i praksis) var svarene lidt mindre positive. Derfor var det nødvendigt at supplere øvelsen med den efterfølgende mundtlige gennemgang. 

Udfordringer

  • Var de 40 % af årgangen der deltog i den frivillige opgave dem, der i udgangspunkt havde mest brug for at deltage i øvelsen?


Basisinformationer

  • Fakultet: BSS
  • Uddannelse: Jura         
  • Kursus: Peronskifte i skyldforhold     
  • Studieniveau: Bachelor   
  • Holdstørrelse: 350 studerende        
  • Omfang: Aktivitet        
  • Primær aktivitetstype: Øvelse/praksis                     

Læringsmål

  • Identificering af juridiske problemstillinger 

  • Strukturering af besvarelsen af juridiske problemstillinger 

Links og materialer

Litteratur:

  • Schmidt HG, Wagener SL, Smeets GA, Keemink LM, van der Molen HT. On the use and misuse of lectures in higher education. J Health Professions Education. 2015;1(1):12-8. 
  • Bruner RFJAaS. Repetition is the first principle of all learning. 2001. 
  • Packer M, Scott B, Davis D. An assessment of the influence of clinical demonstrations on the confidence of undergraduate dental students, when treating patients requiring removable partial dentures. Euro J Dent Ed. 1999;3(3):133-9. 
  • Atik E, Gorucu‐Coskuner H, Taner T. The Effect of Live‐Video Demonstration on Dental Students’ Orthodontic Bending Performance. J Dent Ed. 2020;84(3):377-84. 
  • Ramlogan S, Raman V, Sweet JJEJoDE. A comparison of two forms of teaching instruction: video vs. live lecture for education in clinical periodontology. 2014;18(1):31-8. 
  • Fakhry A, Cooper S, Slach N, Krenz S. Video‐assisted clinical instruction in dentistry. Overview and applications. Euro J Dent Ed. 2007;11(4):230-7. 
  • Chambers D. Learning curves: what do dental students learn from repeated practice of clinical procedures? J Dent Ed. 2012;76(3):291-302.